דילוג לתוכן הראשי

ארגון הכיתה וקביעת נהלים ביום הלימודים הראשון

 

היי לכולם,

מרגש אותי לדעת שהרעיונות וההצעות שאני מעלה בבלוג מגיעים למורות ומורים רבים. בשבועיים האחרונים קיבלתי הודעות פרטיות ממספר מורות בראשית דרכן בשאלה איך מתחילים את המפגש הראשון, השיעור הראשון.החלטתי להרים את הכפפה ולהציעה כמה הצעות הנכונות לי. מקווה שגם יהיו נכונות לכן ולכם.

ההרגשה ביום ראשון, בעיקר השעה הראשונה ללימודים, בעיקר במפגש עם כיתה שלא מכירים דומה לנסיעה ברכבת הרים רגשית. הכל חדש: המורה, התלמידים, הציוד, הנושאים. הכל חגיגי והכל דינאמי. קבוצת התלמידים בכל שנה, גם בכיתה ממשיכה, שונה מהשנה הקודמת. הדינאמיקה שונה, ההתפתחות שונה. אלו הם "המשתנים" אך יש גם גורמים קבועים המסייעים לשמור על מסגרת ותיאום ציפיות.

מה עושים היום? ביום הראשון נהנים הילדים מפעילויות וטקסים. לעיתים מערכת היום הראשון שונה לגמרי ממערכת השעות הרגילה ולכן כדאי לפרסם את הלו"ז. הידיעה מה עושים בכל שעה מרגיעה. ציינו באופן מפורש את שעות ההפסקה ואת הזמנים שבהם הם יכולים לאכול. הקטנטנים מתקשים להתאפק משעת ארוחת הבוקר עד לחזרה הביתה ולכן אני כותבת באיזו שעה ארוחת הבוקר וכעשר דקות זמן לארוחה נוספת בין השעה השלישית לרביעית. הזמן הזה משמש גם כזמן הפגה, התחברות ולי, כמורה, זמן להתארגן בין השיעורים. החל מכיתה ב' כדאי לתת להם עותק מהלו"ז (תרגול קריאה) ולהדביק עותק מהמערכת על השולחן שלהם.

נוהל כניסה לכיתה: חשוב להיות ברורים ולהסביר מה מצופה מהם בכניסת מורה לכיתה, איך עליהם להתכונן. עליהם לדאוג לעפרונות מחודדים ומחק, קלמר מאובזר. חשוב להקדיש זמן לאופן ההתארגנות – האם ההתארגנות תעשה בחמש הדקות הראשונות של השיעור? האם לפני כניסת המורה? אחד הדברים שלמדתי במהלך שנותיי כמורה הוא שלא ריאלי לצפות מהילדים שמיד עם הצלצול כולם יכנסו לכיתה. חלק מהם כל כך שקועים במשחק שנדרש להם זמן להבין ששמעו צלצול. גם לא ריאלי לצפות שעם כניסתם לכיתה יירגעו מההפסקה ומיד התארגנו לשיעור, בעיקר לא הקטנים שעושים את צעדיהם הראשונים בבית הספר. לכן אני ממליצה לעשות זאת יחד בחמש הדקות הראשונות של השיעור. להוציא את הציוד ולהניח בפינת השולחן, לחדד עפרונות ולוודא שיש מחק וצבעים. הבנת הנהלים המצופים מהם תורמת לשקט נפשי של התלמידים וחשוב לעשות את זה ביום הראשון.

נוהל יציאה לשירותים – כל מורה תחליט על הנהלים בכיתה שלה ורצוי לעשות זאת יחד עם המורה המקבילה או המקבילות. אני לא מונעת מילדים בכיתה א'-ב' לצאת לשירותים בכל פעם שהם מרימים את היד. הם קטנים ומתקשים להתאפק לאורך זמן. אני תולה שרשרת קצרה עם מפתח שאותו לוקח התלמיד היוצא לשירותים. תלמיד יכול לצאת באופן עצמאי לשירותים רק עם השרשרת וכך יש לי פיקוח גם ללא הרמת ידיים אינסופית ליציאה לשירותים, מי נמצא מחוץ לכיתה וכמה זמן. את הטיילת למילוי מיים פתרתי בכך שהכנסתי לכיתה מימיית קלקר המכילה 5 ליטרים ומספיקה לאורך שני שיעורים. הילדים ממלאים מים בכל פעם שהם צריכים. חשוב להדגיש שבימים הראשונים הילדים יתייחסו לנהלים אלה כאל משחק אך לאחר מכן הדבר יוטמע וזו תהפוך להתנהגות שגרתית.  

חווית היום הראשון משפיעה על האופן שבו תופסים הילדים את שנת הלימודים. אם היום הראשון היה כיף כיף כיף אז הציפיה מבחינתם בכל יום מחדש היא שבית הספר = כיף. איך עושים את זה?

תכננו משחקי היכרות לעוסים פחות. המשחק "שעון בן חיל" ודומיו מוכרים לילדים גם מהגן. חשבו על פעילויות אחרות. אתם מוזמנים להעזר ברעיונות שפרסמתי:

- רעיונות לפעילות ביום הראשון

- ספינר היכרות

- פוסטר היכרות - זה אני

- רק היום - מליאת בוקר

- ספרו על

- מי מוכן לשתף בחוויות מהחופש (פעילות המתאימה לשבוע)

אם זו כיתה מתחילה ארגנו את התלמידים בקבוצות קטנות ותנו לכל קבוצה שאלה הומוריסטית המתאימה לגיל הלומדים ואפשרות לכל אחד מהמשתתפים לענות. כך כל התלמידים לוקחים חלק בפעילות ולא נעלמים ונבלעים בקהל וגם לומדים אחד על השני משהו.

 

בחלק מבתי הספר לימודי המקצועות מתחילים החל מהשעה השלישית. השתדלו שהמעבר מאווירת השעתיים הראשונות לשעות הלימודים הבאות לא יהיה חד מידי. השתדלו שכל חווית הלימודים ביום  הראשון תהיה רכה ומכילה. הצמדו לנהלים שאתם קבעתם ואם משהו לא עובד שנו אותו.

בנוסף לכל אלה קחו בחשבון שיתכן ולחלק מהתלמידים שלכם יש הפרעת קשב. קשטו את קירות הכיתה בצבעים מרגיעים והמנעו מעומס. תנו לתלמידים להיות שותפים בעיצוב וקישוט הכיתה. אתם מוזמנים להוריד את ערכת קישוט כיתה בנושא בלונים פורחים שעוצבה בצבעים בהירים ורכים.

קישוט כיתה - ממריאים לשנה החדשה 

בהצלחה לכולנו ובעיקר למורים המתחילים. זה לא יהיה קל אבל לא יהיה לכם מסע נפלא יותר מהמסע הזה.




תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה העיניים ש

פעילות ליום העצמאות על פי הספר המדינה מתגנדרת

  אני אוהבת מאוד ללמד את נושא יום העצמאות ותמיד מכינה מגוון רחב של פעילויות לפני שאני בוחרת באחת מהן. אם ביקרתם כאן קודם מן הסתם ראיתם את המצגת כיצד קיבלה מדינת ישראל את שמה  ואת פעילות דגל הברכות לישראל " אוהבים את ישראל " או שאולי ראיתם גם את דף הצביעה בנושא הסמלים הלא רשמיים של ישראל . ועדיין אני מרגישה שלא עסקתי בנושא המרכזי של יום העצמאות והוא חגיגת הולדת המדינה. לפיכך הכנתי פעילות נוספת המשלימה או מקדימה את הפעילויות הקודמות. תחילה נעסוק בשאלה איך ילדים בישראל ובעולם חוגגים יום הולדת? מכיוון שבכיתה המתוקה שלי יש ילדים יפים מלאומים שונים, יהיה מעניין לשמוע כיצד חוגגים יום הולדת במדינות שמהן באו, מה משותף ומה שונה בין חגיגות ההולדת? האם יש שירים מיוחדים או משחקים מיוחדים (כדוגמה: שבירת הפיניאטה במדינות דרום אמריקאיות). אחר כך נדון בשאלה אם חשוב לחגוג יום הולדת? למה? מה חשיבות ציון היום הזה? האם חשוב לחגוג יום הולדת למדינה? לאחר שלב הדיון נקרא את הסיפור המתוק של רינת שליין "המדינה מתגנדרת" ולהשלמת חלק זה של הוראת נושא העצמאות יצבעו הילדים את דף הצביעה "ישרא