היי לכולם,
מרגש אותי לדעת שהרעיונות וההצעות שאני מעלה בבלוג מגיעים למורות ומורים רבים. בשבועיים האחרונים קיבלתי הודעות פרטיות ממספר מורות בראשית דרכן בשאלה איך מתחילים את המפגש הראשון, השיעור הראשון.החלטתי להרים את הכפפה ולהציעה כמה הצעות הנכונות לי. מקווה שגם יהיו נכונות לכן ולכם.
ההרגשה ביום ראשון, בעיקר השעה הראשונה ללימודים, בעיקר במפגש עם כיתה שלא מכירים דומה לנסיעה ברכבת הרים רגשית. הכל חדש: המורה, התלמידים, הציוד, הנושאים. הכל חגיגי והכל דינאמי. קבוצת התלמידים בכל שנה, גם בכיתה ממשיכה, שונה מהשנה הקודמת. הדינאמיקה שונה, ההתפתחות שונה. אלו הם "המשתנים" אך יש גם גורמים קבועים המסייעים לשמור על מסגרת ותיאום ציפיות.
מה עושים היום? ביום הראשון נהנים הילדים מפעילויות וטקסים. לעיתים מערכת היום הראשון שונה לגמרי ממערכת השעות הרגילה ולכן כדאי לפרסם את הלו"ז. הידיעה מה עושים בכל שעה מרגיעה. ציינו באופן מפורש את שעות ההפסקה ואת הזמנים שבהם הם יכולים לאכול. הקטנטנים מתקשים להתאפק משעת ארוחת הבוקר עד לחזרה הביתה ולכן אני כותבת באיזו שעה ארוחת הבוקר וכעשר דקות זמן לארוחה נוספת בין השעה השלישית לרביעית. הזמן הזה משמש גם כזמן הפגה, התחברות ולי, כמורה, זמן להתארגן בין השיעורים. החל מכיתה ב' כדאי לתת להם עותק מהלו"ז (תרגול קריאה) ולהדביק עותק מהמערכת על השולחן שלהם.
נוהל כניסה לכיתה: חשוב להיות ברורים ולהסביר מה מצופה מהם בכניסת מורה לכיתה, איך עליהם להתכונן. עליהם לדאוג לעפרונות מחודדים ומחק, קלמר מאובזר. חשוב להקדיש זמן לאופן ההתארגנות – האם ההתארגנות תעשה בחמש הדקות הראשונות של השיעור? האם לפני כניסת המורה? אחד הדברים שלמדתי במהלך שנותיי כמורה הוא שלא ריאלי לצפות מהילדים שמיד עם הצלצול כולם יכנסו לכיתה. חלק מהם כל כך שקועים במשחק שנדרש להם זמן להבין ששמעו צלצול. גם לא ריאלי לצפות שעם כניסתם לכיתה יירגעו מההפסקה ומיד התארגנו לשיעור, בעיקר לא הקטנים שעושים את צעדיהם הראשונים בבית הספר. לכן אני ממליצה לעשות זאת יחד בחמש הדקות הראשונות של השיעור. להוציא את הציוד ולהניח בפינת השולחן, לחדד עפרונות ולוודא שיש מחק וצבעים. הבנת הנהלים המצופים מהם תורמת לשקט נפשי של התלמידים וחשוב לעשות את זה ביום הראשון.
נוהל יציאה לשירותים – כל מורה תחליט על הנהלים בכיתה שלה ורצוי לעשות זאת יחד עם המורה המקבילה או המקבילות. אני לא מונעת מילדים בכיתה א'-ב' לצאת לשירותים בכל פעם שהם מרימים את היד. הם קטנים ומתקשים להתאפק לאורך זמן. אני תולה שרשרת קצרה עם מפתח שאותו לוקח התלמיד היוצא לשירותים. תלמיד יכול לצאת באופן עצמאי לשירותים רק עם השרשרת וכך יש לי פיקוח גם ללא הרמת ידיים אינסופית ליציאה לשירותים, מי נמצא מחוץ לכיתה וכמה זמן. את הטיילת למילוי מיים פתרתי בכך שהכנסתי לכיתה מימיית קלקר המכילה 5 ליטרים ומספיקה לאורך שני שיעורים. הילדים ממלאים מים בכל פעם שהם צריכים. חשוב להדגיש שבימים הראשונים הילדים יתייחסו לנהלים אלה כאל משחק אך לאחר מכן הדבר יוטמע וזו תהפוך להתנהגות שגרתית.
חווית היום הראשון משפיעה על האופן שבו תופסים הילדים את שנת הלימודים. אם היום הראשון היה כיף כיף כיף אז הציפיה מבחינתם בכל יום מחדש היא שבית הספר = כיף. איך עושים את זה?
תכננו משחקי היכרות לעוסים פחות. המשחק
"שעון בן חיל" ודומיו מוכרים לילדים גם מהגן. חשבו על פעילויות אחרות.
אתם מוזמנים להעזר ברעיונות שפרסמתי:
- ספרו על
- מי מוכן לשתף בחוויות מהחופש (פעילות המתאימה לשבוע)
אם זו כיתה מתחילה ארגנו את התלמידים בקבוצות קטנות ותנו לכל קבוצה שאלה הומוריסטית המתאימה לגיל הלומדים ואפשרות לכל אחד מהמשתתפים לענות. כך כל התלמידים לוקחים חלק בפעילות ולא נעלמים ונבלעים בקהל וגם לומדים אחד על השני משהו.
בחלק מבתי הספר לימודי המקצועות מתחילים החל מהשעה
השלישית. השתדלו שהמעבר מאווירת השעתיים הראשונות לשעות הלימודים הבאות לא יהיה חד
מידי. השתדלו שכל חווית הלימודים ביום
הראשון תהיה רכה ומכילה. הצמדו לנהלים שאתם קבעתם ואם משהו לא עובד שנו אותו.
בנוסף לכל אלה קחו בחשבון שיתכן ולחלק מהתלמידים שלכם יש הפרעת קשב. קשטו את קירות הכיתה בצבעים מרגיעים והמנעו מעומס. תנו לתלמידים להיות שותפים בעיצוב וקישוט הכיתה. אתם מוזמנים להוריד את ערכת קישוט כיתה בנושא בלונים פורחים שעוצבה בצבעים בהירים ורכים.
קישוט כיתה - ממריאים לשנה החדשה
בהצלחה לכולנו ובעיקר למורים המתחילים. זה לא
יהיה קל אבל לא יהיה לכם מסע נפלא יותר מהמסע הזה.
תודה על השיתוף!
השבמחקבשמחה. תודה רבה (:
מחקאלופה!!!
השבמחק