"ממריאים לשנה החדשה"
"מתחילים בחיוך"
"תראו מי קפץ כיתה"
המון שלטים חדשים, צבעוניים מרגשים ומזמינים, מורה ותלמידים נרגשים. חלק נפגשים לראשונה וחלק ממשיכים.
אז איך מתחילים בחיוך קצת שונה? אני רוצה לשתף בכמה רעיונות, הצעות ושדרוגי פעילויות:
פעילות המתאימה לכיתות חדשות:
השקית שלי: חלקו לכל תלמיד שקית אלבד עם ידיות. כתבו והדביקו על השקית את ההנחיות הבאות:
תיק הבד שקיבלת מספר את הסיפור שלך.
מלא את התיק בארבעה חפצים, לא יותר ולא פחות, המספרים משהו עליך.
על כל החפצים להכנס לשקית זו.
קשטו היום את השקית והביאו אותה מלאה מחר.
גלילים ומילים: יש להכין כמות גדולה של גלילי נייר טואלט ריקים.
בקשו מהתלמידים לקחת גלילי נייר טואלט. לאחר הצחקוק הראשוני הוסיפו והגידו שעליהם לקחת גלילי נייר טואלט לפי הכמות לדעתם הם יצטרכו לפעילות ולשוב למקומם. בסיום חלק זה אמרו לתלמידים לכתוב על כל גליל פריט מידע עליו וכי עליהם להשתמש בכל הגלילים. הסבירו שכל מה שהם יכתבו על עצמם מטרתו להקל על ההיכרות. הפעילות עצמה דורשת חשיבה ומעוררת צחקוקים. בסיום שלב הכתיבה כל תלמיד מציג את עצמו על פי מספר גלילי נייר הטואלט הכתובים שברשותו.
מרוץ הא'-ב': מתאים לתלמידי כיתה א': המורה מכינה את אותיות א'-ב' בגדול דף A4 ומחלקת את האותיות לתלמידים באופן אקראי. בהשמע האות על התלמידים להסתדר על פי סדר א'-ב'
רעיון נוסף הדורש שיתוף פעולה הוא התאמה בין אות או צליל פותח ובין תמונה. חלק מהתלמידים מקבלים את כרטיס האות ואחרים את כרטיס האיור. חשוב שהאותיות והאיור יהיו מספיק גדולים כדי שיראו גם ממרחק של מטר. תחילה על התלמידים למצוא את התמונה/האות המתאימים ולאחר מכן להסתדר לפי סדר א'-ב'.
נקודה במצח: המורה מדביקה על מצחו של כל תלמיד מדבקה. חשוב שיהיו מדבקות בארבעה צבעים שונים לפחות. בהנתן האות המורה מבקשת מהתלמידים להסתובב בכיתה. כאשר ניתן אות נוסף על כולם לשמור על דממה. המורה בוחרת באופן אקראי בתלמיד אחד מכל צבע ולוחשת לו באיזו פינה של החדר על הקבוצה שלו להגיע. המנהיג יכול רק לרמוז בעיניו ובגבותיו מה הוא רוצה שיעשו. הוא אינו יכול להשתמש בידיים, תנועות ראש או גוף. האם כולם יבינו מה המנהיג רוצה?
כדור השלג:
על כל תלמיד לכתוב 3 עובדות על עצמו. לאחר מכן לקמט את הנייר לכדור. כשהמורה אומרת "מלחמת כדורי שלג" התלמידים מעיפים את הכדורים לעבר חבריהם. בהנתן האות כל תלמיד לוקח כדור אחד מהכדורים שנפלו לידו, קורא את הכתוב ומנסה לנחש במי מדובר.
פעילות המתאימה לכיתות ממשיכות:
כתוב לי מחמאה: הושיבו את התלמידים במעגל. הדביקו על גבו של כל תלמיד מדבקה ובהנתן האות על כל תלמיד לפנות לתלמיד שלשמאלו ולכתוב לו מחמאה על הפתק המודבק על גבו. לאחר מכן הפתקים נאספים והמורה מקריאה את המחמאות. פעילות נחמדה היוצרת אווירה נעימה וקלילה לתחילת שנה.
אפשרות נוספת וזו מתאימה גם לכיתות חדשות, אפשר להדביק שאלה על גבו של כל תלמיד ואז התלמיד היושב לשמאלו קורא את השאלה שקיבל ועונה עליה. שאלות כגון:
* מתי יום ההולדת שלך?
* מהו בעל החיים האהוב עליך?
* מה הקינוח האהוב עליך?
* על מה אתה אסיר תודה?
* כמה אחיות יש לך? כמה אחים?
* למי אתה דומה יותר - אמא או אבא?
וכן הלאה
סוכריה בצבעים: הפעילות הזו מוכרת ומתאימה לכיתות חדשות וממשיכות. על התלמידים לבחור סוכריה בכל צבע שירצו אך לא לאכול אותה. לאחר שכולם בוחרים המורה כותבת את מפתח הצבעים על הלוח והתלמידים משיבים לשאלות:
סוכריה אדומה: ספר על משהו שקרה אתמול
סוכריה כתומה: מה הדבר שאתה עושה הכי טוב
סוכריה צהובה: ארוע חשוב בילדות שלך
סוכריה כחולה: משהו שאתה מצפה לו מאוד
סוכריה ירוקה: משהו שאתה לא מוכן לחיות אפילו יום אחד בלעדיו.
אפשר לחשוב על שאלות אחרות או נוספות.
מה אתה מעדיף: גם פעילות זו מתאימה לכיתות חדשות וממשיכות.
הכינו כרטיסיות עם שאלות שמעלות חיוך אך גם מוסרות מידע כגון:
* האם אתה מעדיף לאכול בצל או לאכול צימוקים?
* האם אתה מעדיף להסתובב עם חור במכנסיים או רוכסן מקולקל?
* האם אתה מעדיף לרכוב על פיל או על ג'ירפה?
וכך הלאה.
יש לכם רעיונות נוספים? שתפו וכולנו נרוויח (:
תגובות
הוסף רשומת תגובה