דילוג לתוכן הראשי

מתכוננים לתשפ"ב - חשיבות לוח הקיר בכיתה ופינת לאום

בין אם אנו מורים ותיקים או מורים שעושים את צעדיהם הראשונים במקצוע ההוראה, פתיחת שנת לימודים חדשה טומנת בחובה מגוון עצום של שאלות, רגשות, תחושות ומשימות כגון: אילו סגנונות לומדים יהיו לי בכיתה? איך אוכל לארגן את הכיתה כדי למקסם את הגישה שלהם אלי? מהי הדרך הנכונה ביותר להכין חומרי הוראה דיפרנציאלים ועוד ועוד. אלו אינן שאלות קלות והתשובות קשות עוד יותר.

אחת הדרכים באמצעותן נוכל לספק חווית לימודים מובחנת והתאמה אישית לכל תלמיד היא הלוחות שאנו יוצרים ויוצרות בכיתות הלמוד שלנו. התפיסה שעל הלוחות להראות צבעוניים או שאינם אלא דף ציור גדול שיש למלא אותו בדמויות עליזות היא תפיסה שגויה, לפחות בעיני. לוחות הכיתה הם כלי חיוני לעירוב התלמידים בלמידה.

לוחות הכיתה צריכים לתת מענה והתייחסות לתכנית הלימודים ולאפשר את הצגת הקשרים הקיימים בין תחומי למידה שונים. 

כדי שיהיו משמעותיים חשוב לרענן אותם, להנמיך אותם לגובה התלמידים כדי להפוך את הלוחות לקירות פעילים ואת התלמידים לפעילים במהלך השיעורים. בנוסף לזה לוחות הכיתה מספקים מרחב משותף לתלמידים להציג את העבודות שלהם, עבודות אמנות או תוצרי כתיבה ובכך יוצר תרבות כיתתית המעריכה הבדלים בין הפרטים המרכיבים את הכיתה – לכל אחד יש את הזכות להביע את עצמו באופן שונה בהתאם לכשרון, ידע ויכולת שלו בזמן הנתון.

גם הלוחות המוזיאליים כגון פינת לאום הקבועה בכיתה יכולים להיות לוחות פעילים על ידי הסבת תשומת לב התלמידים לתוכן שלהם, לבעלי התפקידים, להיכרות עם הרשויות השונות, הרחב ידע עולם ושיתוף באירועים וכל דרך נוספת בה תרצו להעשיר את עולמם של הילדים.

אני מצרפת את הלוח הראשון לקראת תשפ"ב פינת הלאום הרעננה וחדשה כבעלי התפקידים המופיעים בה.

שתיהיה לכולנו שנה מוצלחת ומקרבת לבבות.



להורדת קובץ פינת הלאום הקליקו כאן

 


תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה ...

ספרון חנוכה שלי

היי חברים, חג האורים קרב ומגיע ואני מתכוננת לקראתו. הכנתי ספרון מתקפל המתאים לכיתות א'-ב' "ספר האורים שלי". מצידו האחד של הספרון המתקפל מסופר סיפור החנוכה ומצידו השני סמלים ומידע על החנוכה. פעילות הספרון תבוא לאחר הכרת סיפור החג באמצעות הסיפור "נס חג החנוכה". בכיתה שלי תלמידים שמוצאם מאפריקה וכדי להעצים את תחושת השייכות והשיתוף  אכיר לקטנטנים שלי חג נוסף שתפקידו להעצים את המורשת האפריקנית -  הקוונזה . היכרות עם הקוואנזה מאפשרת לתרגל מיומנות השוואה המתייחסת לאופי החג (היסטורי לעומת חברתי), ימי החג, תכניו ומקורו. (הקישורים כאן מובאים עבורכם ולא עבור התלמידים). אם תרצו... להורדת הקובץ הקליקו כאן