היי לכולם,
כשאנו בונים תקנון כיתה ומדברים על התנהגויות רצויות, לא תמיד ברור אם כולם הצליחו להפנים את נושאי השיחה. כדי להפוך את השיעור למעניין, חוויתי, מפעיל ומפנים הכנתי את הפעילות הזו.
פעילות 1: יד הדברים שאני יכול לשלוט בהם
מידע: השיעור הזה שהכנתי יפתח את נושא התקנון וההבנה שאני יכול לשלוט במעשים ובמחשבות שלי ואם אני יכול לעשות את זה, בידי להחליט אם להשמע או לא להשמע לתקנון.
שיעור ראשון:
פתיחה: הבהרת המושגים שליטה וחוסר שליטה.
פעילות: המורה תבקש מכל תלמיד לצייר את כף ידו על דף ולכתוב על כל אחת מהאצבעות על מה, לדעתו, ביכולתו לשלוט.
בגמר חלק זה של הפעילות המורה תצייר כף יד גדולה מאוד על בריסטול שיודבק ללוח ותכתוב בתוך האצבעות את מה שהילדים או חלק מהם כתבו רצוי בצבעים שונים ועליזים.
בשלב שני של הפעילות התלמידים יתבקשו להפוך את הדף, לעבור על קוי המתאר של היד ולצייר על גב כף היד את הדברים שלדעתם אינם בשליטתם. בשלב הצגת התוצרים המורה תכתוב סביב כף היד בצבע אחד דברים שאינם יכולים לשלוט בהם, לדעתם.
הבריסטול יתלה על לוח כיתתי עם הכותרת "בונים נכון תקנון!"
משחק קלפים: בשליטתי או לא בשליטתי?
הפעילות הבאה תהיה במסגרת מפגש פרטני, בכל פעם עם קבוצה אחרת או הכנה של מספר ערכות קלפים ומשחק בכיתה.
מטרת המשחק: לבנות מאגר ראשוני של התנהגויות הקשורות בתקנון.
כל קבוצה מקבלת חבילת קלפים שבה יש כרטיסיות של דברים שבשליטתינו ודברים שאינם בשליטתינו. על כל אחד מהשחקנים (עד ארבעה בכל קבוצה) לבנות שלוש שלישיות של דברים שבשליטתינו.
איך משחקים:
כל שחקן מקבל ארבעה קלפים ומתחיל את המשחק לפי סבב. כל שחקן בתורו מושך קלף מהקופה. קלפים המתארים התנהגות שבשליטתנו ישארו בידי השחקן במטרה ליצור שלוש שלישיות של התנהגויות בשליטתנו. אם השחקן העלה מהקופה כרטיס של התנהגות שאינה בשליטתו הכרטיס יוחזר לקופה. השחקן הבא אינו יכול למשוך את הכרטיס מהקופה.
במשחק זה אין מנצחים. המשחק מסתיים רק כשכל השחקנים יצרו לפחות שלישייה אחת של התנהגויות שבשליטתם.
עם סיום המשחק יציגו התלמידים את שלישיות ההתנהגויות והמורה תכתוב אותם על הלוח. זה יהווה את הבסיס לכתיבת תקנון כיתתי.
להורדת המשחק הקליקו כאן
תגובות
הוסף רשומת תגובה