דילוג לתוכן הראשי

בשליטתי או לא בשליטתי? משחק פתיחה לנושא כתיבת תקנון כיתתי

 היי לכולם,

כשאנו בונים תקנון כיתה ומדברים על התנהגויות רצויות, לא תמיד ברור אם כולם הצליחו להפנים את נושאי השיחה. כדי להפוך את השיעור למעניין, חוויתי, מפעיל ומפנים הכנתי את הפעילות הזו.


פעילות 1: יד הדברים שאני יכול לשלוט בהם

מידע: השיעור הזה שהכנתי יפתח את נושא התקנון וההבנה שאני יכול לשלוט במעשים ובמחשבות שלי ואם אני יכול לעשות את זה, בידי להחליט אם להשמע או לא להשמע לתקנון. 

שיעור ראשון:

פתיחה: הבהרת המושגים שליטה וחוסר שליטה.

פעילות: המורה תבקש מכל תלמיד לצייר את כף ידו על דף ולכתוב על כל אחת מהאצבעות על מה, לדעתו, ביכולתו לשלוט.

בגמר חלק זה של הפעילות המורה תצייר כף יד גדולה מאוד על בריסטול שיודבק ללוח ותכתוב בתוך האצבעות את מה שהילדים או חלק מהם כתבו רצוי בצבעים שונים ועליזים.

בשלב שני של הפעילות התלמידים יתבקשו להפוך את הדף, לעבור על קוי המתאר של היד ולצייר על גב כף היד את הדברים שלדעתם אינם בשליטתם. בשלב הצגת התוצרים המורה תכתוב סביב כף היד בצבע אחד דברים שאינם יכולים לשלוט בהם, לדעתם.

הבריסטול יתלה על לוח כיתתי עם הכותרת "בונים נכון תקנון!"


משחק קלפים: בשליטתי או לא בשליטתי?

הפעילות הבאה תהיה במסגרת מפגש פרטני, בכל פעם עם קבוצה אחרת או הכנה של מספר ערכות קלפים ומשחק בכיתה.

מטרת המשחק: לבנות מאגר ראשוני של התנהגויות הקשורות בתקנון.

כל קבוצה מקבלת חבילת קלפים שבה יש כרטיסיות של דברים שבשליטתינו ודברים שאינם בשליטתינו. על כל אחד מהשחקנים (עד ארבעה בכל קבוצה) לבנות שלוש שלישיות של דברים שבשליטתינו. 


איך משחקים:

כל שחקן מקבל ארבעה קלפים ומתחיל את המשחק לפי סבב. כל שחקן בתורו מושך קלף מהקופה. קלפים המתארים התנהגות שבשליטתנו ישארו בידי השחקן במטרה ליצור שלוש שלישיות של התנהגויות בשליטתנו. אם השחקן העלה מהקופה כרטיס של התנהגות שאינה בשליטתו הכרטיס יוחזר לקופה. השחקן הבא אינו יכול למשוך את הכרטיס מהקופה. 

במשחק זה אין מנצחים. המשחק מסתיים רק כשכל השחקנים יצרו לפחות שלישייה אחת של התנהגויות שבשליטתם.



עם סיום המשחק יציגו התלמידים את שלישיות ההתנהגויות והמורה תכתוב אותם על הלוח. זה יהווה את הבסיס לכתיבת תקנון כיתתי.


להורדת המשחק הקליקו כאן


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה ...

פעילות ליום העצמאות על פי הספר המדינה מתגנדרת

  אני אוהבת מאוד ללמד את נושא יום העצמאות ותמיד מכינה מגוון רחב של פעילויות לפני שאני בוחרת באחת מהן. אם ביקרתם כאן קודם מן הסתם ראיתם את המצגת כיצד קיבלה מדינת ישראל את שמה  ואת פעילות דגל הברכות לישראל " אוהבים את ישראל " או שאולי ראיתם גם את דף הצביעה בנושא הסמלים הלא רשמיים של ישראל . ועדיין אני מרגישה שלא עסקתי בנושא המרכזי של יום העצמאות והוא חגיגת הולדת המדינה. לפיכך הכנתי פעילות נוספת המשלימה או מקדימה את הפעילויות הקודמות. תחילה נעסוק בשאלה איך ילדים בישראל ובעולם חוגגים יום הולדת? מכיוון שבכיתה המתוקה שלי יש ילדים יפים מלאומים שונים, יהיה מעניין לשמוע כיצד חוגגים יום הולדת במדינות שמהן באו, מה משותף ומה שונה בין חגיגות ההולדת? האם יש שירים מיוחדים או משחקים מיוחדים (כדוגמה: שבירת הפיניאטה במדינות דרום אמריקאיות). אחר כך נדון בשאלה אם חשוב לחגוג יום הולדת? למה? מה חשיבות ציון היום הזה? האם חשוב לחגוג יום הולדת למדינה? לאחר שלב הדיון נקרא את הסיפור המתוק של רינת שליין "המדינה מתגנדרת" ולהשלמת חלק זה של הוראת נושא העצמאות יצבעו הילדים את דף הצביעה "ישרא...