דילוג לתוכן הראשי

איזו כותרת תתנו לאיור? עידוד כתיבה

השפה, היכולת שלנו להתבטא ולהביע רגשות, היא אחד הכלים החזקים ביותר שיש לנו כבני אדם. היא קושרת אותנו למקום, זמן וחוויה וכאשר משתמשים בה היטב היא יוצרת הבנה משותפת.

כדי לפתח שפה עשירה ומשותפת יש צורך ליצור אוצר מילים רחב ואוצר מילים לא נוצר רק כי הילדים למדו מילים חדשות בכיתה, אלא אוצר מילים נוצר כאשר יש למילים האלה כוח להביע את המחשבות והרגשות שלהם.

כאשר אנו מבקשים מתלמידים להתייחס לתמונה זה תמיד בהקשר לסיפור שאנו קוראים. אנו לא מבקשים מהם ליצור סיפור לתמונה ובעצם מצמצמים את היכולת שלהם להביע את עצמם ולעשות שימוש במילים ונושאים שהם לומדים. 

כדי לעודד פיתוח אוצר מילים וכתיבה חיפשתי עבור הקטנטנים שלי איורים שאפשר לצבוע. שלב הצביעה חשוב משום שאז הילדים שמים לב לפרטים המרכיבים את התמונה. (האיורים זמינים ברשת. לא ראיתי ציון זכויות יוצרים ואודה לכל מי שיפנה את תשומת ליבי לבעלי הזכויות כדי שאוכל לציין זאת כאן).

בחרתי באיורים שונים המזמנים שיח על הפרטים המרכיבים אותם והבנת הקשר בין המרכיבים בסביבה בה הם נמצאים כמו חוף הים, המדבר או היער. האיורים מזמנים דיון על סביבות מחייה של בני אדם ובעלי חיים, על בעלי חיים מבוייתים ופראיים, אוכלי בשר לעומת אוכלי עשב, סביבות מחייה טבעיים לעומת מלאכותיים וכל נושא נוסף שאתם תמצאו באיורים אלה. כמו כן ניתן למיין לסביבות מחייה דומות ולהבין את המשותף והשונה בינהן, לשער אילו בעלי חיים יכולים לחיות שם והאם בני אדם יכולים לחלוק עם בעלי החיים את סביבת המחייה הזו. בשיח כזה בו הילדים שמים לב לפרטים ולומדים פרטים חדשים ומילים חדשות הם מעשירים את עולם הידע שלהם ומתוכו הם יכולים ליצור כותרת ולהתאמן בכתיבת מילים מוכרות וחדשות. 

בתחילה די לי גם בכותרת של מילה אחת משום שזו מיומנוות הדורשת זמן, הדרכה והדגמה אך עם הזמן זו הופכת להיות מיומנות שגורה וככל שהילדים בטוחים יותר בעצמם כך גם הכותרת הופכת משמעותית ומשקפת יותר.

הפעילות מתאימה לכיתות ב'-ג'.

אהבתם? יהיה נחמד אם תגיבו (:


      




להורדת הקובץ הקליקו כאן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה ...

ספרון חנוכה שלי

היי חברים, חג האורים קרב ומגיע ואני מתכוננת לקראתו. הכנתי ספרון מתקפל המתאים לכיתות א'-ב' "ספר האורים שלי". מצידו האחד של הספרון המתקפל מסופר סיפור החנוכה ומצידו השני סמלים ומידע על החנוכה. פעילות הספרון תבוא לאחר הכרת סיפור החג באמצעות הסיפור "נס חג החנוכה". בכיתה שלי תלמידים שמוצאם מאפריקה וכדי להעצים את תחושת השייכות והשיתוף  אכיר לקטנטנים שלי חג נוסף שתפקידו להעצים את המורשת האפריקנית -  הקוונזה . היכרות עם הקוואנזה מאפשרת לתרגל מיומנות השוואה המתייחסת לאופי החג (היסטורי לעומת חברתי), ימי החג, תכניו ומקורו. (הקישורים כאן מובאים עבורכם ולא עבור התלמידים). אם תרצו... להורדת הקובץ הקליקו כאן