השפה, היכולת שלנו להתבטא ולהביע רגשות, היא אחד הכלים החזקים ביותר שיש לנו כבני אדם. היא קושרת אותנו למקום, זמן וחוויה וכאשר משתמשים בה היטב היא יוצרת הבנה משותפת.
כדי לפתח שפה עשירה ומשותפת יש צורך ליצור אוצר מילים רחב ואוצר מילים לא נוצר רק כי הילדים למדו מילים חדשות בכיתה, אלא אוצר מילים נוצר כאשר יש למילים האלה כוח להביע את המחשבות והרגשות שלהם.
כאשר אנו מבקשים מתלמידים להתייחס לתמונה זה תמיד בהקשר לסיפור שאנו קוראים. אנו לא מבקשים מהם ליצור סיפור לתמונה ובעצם מצמצמים את היכולת שלהם להביע את עצמם ולעשות שימוש במילים ונושאים שהם לומדים.
כדי לעודד פיתוח אוצר מילים וכתיבה חיפשתי עבור הקטנטנים שלי איורים שאפשר לצבוע. שלב הצביעה חשוב משום שאז הילדים שמים לב לפרטים המרכיבים את התמונה. (האיורים זמינים ברשת. לא ראיתי ציון זכויות יוצרים ואודה לכל מי שיפנה את תשומת ליבי לבעלי הזכויות כדי שאוכל לציין זאת כאן).
בחרתי באיורים שונים המזמנים שיח על הפרטים המרכיבים אותם והבנת הקשר בין המרכיבים בסביבה בה הם נמצאים כמו חוף הים, המדבר או היער. האיורים מזמנים דיון על סביבות מחייה של בני אדם ובעלי חיים, על בעלי חיים מבוייתים ופראיים, אוכלי בשר לעומת אוכלי עשב, סביבות מחייה טבעיים לעומת מלאכותיים וכל נושא נוסף שאתם תמצאו באיורים אלה. כמו כן ניתן למיין לסביבות מחייה דומות ולהבין את המשותף והשונה בינהן, לשער אילו בעלי חיים יכולים לחיות שם והאם בני אדם יכולים לחלוק עם בעלי החיים את סביבת המחייה הזו. בשיח כזה בו הילדים שמים לב לפרטים ולומדים פרטים חדשים ומילים חדשות הם מעשירים את עולם הידע שלהם ומתוכו הם יכולים ליצור כותרת ולהתאמן בכתיבת מילים מוכרות וחדשות.
בתחילה די לי גם בכותרת של מילה אחת משום שזו מיומנוות הדורשת זמן, הדרכה והדגמה אך עם הזמן זו הופכת להיות מיומנות שגורה וככל שהילדים בטוחים יותר בעצמם כך גם הכותרת הופכת משמעותית ומשקפת יותר.
הפעילות מתאימה לכיתות ב'-ג'.
אהבתם? יהיה נחמד אם תגיבו (:
להורדת הקובץ הקליקו כאן
תגובות
הוסף רשומת תגובה