דילוג לתוכן הראשי

היום שאחרי חגי תשרי - פעילויות חזרה מחופשה ארוכה

 

חופשה זה דבר נפלא, נכון? מאחרים לקום ולישון, נחים ונמרחים והיום והלילה מחליפים תפקידים. עייפים.

אבל אנחנו לא היחידים שעייפים ביום הראשון ללימודים אחרי חופשה ארוכה. גם הקטנטנים שלנו יהיו.  אם אנחנו וגם הם עייפים אז איך נחזור לשגרה במהירות?

למה לחזור במהירות? מי אמר שצריך? 

ההמלצה שלי היא לא להכתיב קצב חזרה מהיר אלא לעשות את זה בהדרגה, להחזיר אותם אט אט לכושר לימודי. זה לא חייב להתפרש על פני מספר ימים. די אם נקדיש את היום הראשון כדי להתחיל בקצב רגוע עד שכולם יחזרו לקצב אחיד. 

אז מה כדאי לעשות?

אפשר להתחיל ברענון זכרונם בכל הנוגע לכללים ונורמות ההתנהגות המצופות מהם. לתת זמן לשמוע, להבין. להזכר. ולאחר מכן להעביר את שרביט הדיבור אליהם - לשמוע את הסיפורים שלהם אבל בזמן קצוב. חמש דקות לכל תלמיד שירצה בכך במליאה ולאחר מכן חמש דקות לחלוק את הסיפורים בקבוצה שלהם. כדאי לקצוב את הזמן עם מוזיקה שקטה וכאשר המוזיקה נפסקת התור עובר מהתלמיד המספר לתלמיד הבא, כך רוב ילדי הכיתה יוכלו לאוורר רגשות ולספר על חוויותיהם. חשוב לי להדגיש שאם זה לא מתאים לכיתות שלהם והילדים בכיתה שלכם לא דברניים במיוחד אפשר להסתפק בפעילות זו במליאה. 

אפשרות נוספת היא להשתמש בזמן הקבוצה לכתיבה. התלמידים יכולים לכתוב או לצייר את החוויה שלהם ולאחר מכן לשתף את החברים לקבוצה באירוע שלהם.

אני לא מצפה מהקטנטנים שלי לשבת בשקט יום שלם לאחר חופשה ארוכה עם ימי לימוד בודדים במהלכה. אני רוצה להקל עליהם את החזרה לשגרת לימודים אמיתית. שנת הלימודים מתחילה, במיוחד השנה, רק אחרי חגי תשרי ולכן אני ממליצה שלא לתת דפי עבודה ביום הראשון. זה לא ישיג שום מטרה מלבד העצמת העייפות ותחושה שבביה"ס ממלאים דפים כל היום. כדאי לעשות איתם משחקי חריזה או חשבון (ואפשר עם תכנון נכון לעשות גם וגם) ולתכנן את שארית יום הלימודים סביב תחנות פעילות ומרכזונים.

ואם תרצו, ואף כדאי, לקראת סוף היום תוכלו לשלב פעילות כתיבה נוספת - מכתב למשפחות שלהם על חוויותיהם מהיום הראשון בחזרה ללימודים.

אהבתם?  תרצו ליישם?

הגיבו. ללא התגובות שלכם אינני יודעת אם אני כותבת רק לעצמי או משתפת גם אחרים.




ניתן להדפיס את הפעילויות לפעילות במרכזי עבודה או לעבוד במליאה כמצגת.

להורדת פעילות חריזה - מי אני? הקליקו כאן

להורדת פעילות חשבון - מי שעומד מאחרי ומלפני הקליקו כאן


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה העיניים ש

פעילות ליום העצמאות על פי הספר המדינה מתגנדרת

  אני אוהבת מאוד ללמד את נושא יום העצמאות ותמיד מכינה מגוון רחב של פעילויות לפני שאני בוחרת באחת מהן. אם ביקרתם כאן קודם מן הסתם ראיתם את המצגת כיצד קיבלה מדינת ישראל את שמה  ואת פעילות דגל הברכות לישראל " אוהבים את ישראל " או שאולי ראיתם גם את דף הצביעה בנושא הסמלים הלא רשמיים של ישראל . ועדיין אני מרגישה שלא עסקתי בנושא המרכזי של יום העצמאות והוא חגיגת הולדת המדינה. לפיכך הכנתי פעילות נוספת המשלימה או מקדימה את הפעילויות הקודמות. תחילה נעסוק בשאלה איך ילדים בישראל ובעולם חוגגים יום הולדת? מכיוון שבכיתה המתוקה שלי יש ילדים יפים מלאומים שונים, יהיה מעניין לשמוע כיצד חוגגים יום הולדת במדינות שמהן באו, מה משותף ומה שונה בין חגיגות ההולדת? האם יש שירים מיוחדים או משחקים מיוחדים (כדוגמה: שבירת הפיניאטה במדינות דרום אמריקאיות). אחר כך נדון בשאלה אם חשוב לחגוג יום הולדת? למה? מה חשיבות ציון היום הזה? האם חשוב לחגוג יום הולדת למדינה? לאחר שלב הדיון נקרא את הסיפור המתוק של רינת שליין "המדינה מתגנדרת" ולהשלמת חלק זה של הוראת נושא העצמאות יצבעו הילדים את דף הצביעה "ישרא