חופשה זה דבר נפלא, נכון? מאחרים לקום ולישון, נחים ונמרחים והיום והלילה מחליפים תפקידים. עייפים.
אבל אנחנו לא היחידים שעייפים ביום הראשון ללימודים אחרי חופשה ארוכה. גם הקטנטנים שלנו יהיו. אם אנחנו וגם הם עייפים אז איך נחזור לשגרה במהירות?
למה לחזור במהירות? מי אמר שצריך?
ההמלצה שלי היא לא להכתיב קצב חזרה מהיר אלא לעשות את זה בהדרגה, להחזיר אותם אט אט לכושר לימודי. זה לא חייב להתפרש על פני מספר ימים. די אם נקדיש את היום הראשון כדי להתחיל בקצב רגוע עד שכולם יחזרו לקצב אחיד.
אז מה כדאי לעשות?
אפשר להתחיל ברענון זכרונם בכל הנוגע לכללים ונורמות ההתנהגות המצופות מהם. לתת זמן לשמוע, להבין. להזכר. ולאחר מכן להעביר את שרביט הדיבור אליהם - לשמוע את הסיפורים שלהם אבל בזמן קצוב. חמש דקות לכל תלמיד שירצה בכך במליאה ולאחר מכן חמש דקות לחלוק את הסיפורים בקבוצה שלהם. כדאי לקצוב את הזמן עם מוזיקה שקטה וכאשר המוזיקה נפסקת התור עובר מהתלמיד המספר לתלמיד הבא, כך רוב ילדי הכיתה יוכלו לאוורר רגשות ולספר על חוויותיהם. חשוב לי להדגיש שאם זה לא מתאים לכיתות שלהם והילדים בכיתה שלכם לא דברניים במיוחד אפשר להסתפק בפעילות זו במליאה.
אפשרות נוספת היא להשתמש בזמן הקבוצה לכתיבה. התלמידים יכולים לכתוב או לצייר את החוויה שלהם ולאחר מכן לשתף את החברים לקבוצה באירוע שלהם.
אני לא מצפה מהקטנטנים שלי לשבת בשקט יום שלם לאחר חופשה ארוכה עם ימי לימוד בודדים במהלכה. אני רוצה להקל עליהם את החזרה לשגרת לימודים אמיתית. שנת הלימודים מתחילה, במיוחד השנה, רק אחרי חגי תשרי ולכן אני ממליצה שלא לתת דפי עבודה ביום הראשון. זה לא ישיג שום מטרה מלבד העצמת העייפות ותחושה שבביה"ס ממלאים דפים כל היום. כדאי לעשות איתם משחקי חריזה או חשבון (ואפשר עם תכנון נכון לעשות גם וגם) ולתכנן את שארית יום הלימודים סביב תחנות פעילות ומרכזונים.
ואם תרצו, ואף כדאי, לקראת סוף היום תוכלו לשלב פעילות כתיבה נוספת - מכתב למשפחות שלהם על חוויותיהם מהיום הראשון בחזרה ללימודים.
אהבתם? תרצו ליישם?
הגיבו. ללא התגובות שלכם אינני יודעת אם אני כותבת רק לעצמי או משתפת גם אחרים.
ניתן להדפיס את הפעילויות לפעילות במרכזי עבודה או לעבוד במליאה כמצגת.
להורדת פעילות חריזה - מי אני? הקליקו כאן
להורדת פעילות חשבון - מי שעומד מאחרי ומלפני הקליקו כאן
תגובות
הוסף רשומת תגובה