מוכנות לבית הספר אינה מתחילה ונגמרת במוכנות לכיתה א'. מוכנות לבית הספר אינה קניית הציוד הנדרש אלא מגוון כישורים שילדים צרכים כדי לתפקד בכיתה, כדי לקחת חלק ער בשיעור ולהבין את הנקרא והנדרש מהם.
ילדים
לומדים את המיומנויות הנדרשות מהם כשהם מתקשרים עם אנשים הקרובים אליהם. הם לומדים
לבטא את עצמם היטב כדי להשיג את הדרוש להם, הם מצליחים לעקוב אחר שגרות היומיום,
להאזין לסיפורים ולספר אותם, לנהל שיחה עם בני הבית ולהשתמש בדמיון.
הצלחת
הילדים בבית הספר תלויה גם ביכולת שלהם להבין ולהשתמש בשיח הכיתתי השונה בתכלית
מסוג השיחה שהילדים שומעים במהלך חיי היומיום בבית בשיחות מזדמנות. השיח המזדמן
עוזר לנו לבצע את המשימות היומיומיות שלנו ולשמור על מערכת יחסים במשפחה. כשכל אחד
מבני הבית שואל שאלה את האחר, לרוב הוא אינו יודע את התשובה והשאלה אינה משמשת
אותו לצורך הערכה של בן שיחו. זו שיחה אחרת. שיחה בבית הספר, לעומת השיחה בבית,
היא שיחה פורמלית יותר וכוללת הרבה מילים לא מוכרות, משפטים ארוכים, מורכבים ומסובכים
יותר. שיחות בית הספר כוללות מילים המתייחסות לרגש כמו "חושב", "תוהה"
שאינם חלק משפת היומיום.
השוני
בין שני סוגי השיח יוצר מחסומים אצל הלומדים הצעירים והם נמנעים מלקחת חלק בשיח
הכיתתי המתנהל בין המורה לבין שניים או שלושה תלמידים. כדי להמנע ממצבים כאלה יש ללמד את הילדים כיצד
לדבר.
הקטנטנים
שלי בכיתה ב' עושים את צעדיהם הראשונים בשיח כיתתי וכדי לעזור להם להפתח, להיות
נכונים ללמוד איך מנהלים שיח מאורגן הכנתי להם את "סוכריות של בוקר" –
מגוון שאלות המתייחסות לשעות הפנאי שלהם, קשרי המשפחה, העדפות חברתיות וסוגי בילוי.
השאלות מנוסחות בצורה מחוייכת, קלילה שאינה יוצרת התנגדות. אני מניילנת את הלבבות ומדביקה אותם בדבק חם או סקוצ' למקל רופא.
בכל
בוקר חמישה תלמידים יבחרו מתוך צנצנת "סוכריות של בוקר" בשאלה אחת, יציגו
אותה לכיתה ויספרו מה שהם יבחרו לספר. תלמידים אחרים בכיתה יוכלו לשאול שאלות ואגב
כך לתרגל את מיומנויות השיח הכיתתי.
אהבתם?
שתפו אחרים.
אהבתם
מאוד? ספרו בתגובה מה מצא חן בעינכם (:
להורדת הקובץ הקליקו כאן
תגובות
הוסף רשומת תגובה