בעוד שבועיים צפויה להפתח שנת הלימודים. תלמידי
כיתה א' הקטנים יגיעו נרגשים עם הוריהם הנרגשים עוד יותר אך גם תלמידי כיתה ב'
יגיעו מוצפים בהתרגשות, חששות ומחשבות לגבי השנה החדשה.
היום הראשון בכיתה ב' הוא יום חשוב מאוד משום
שביום הזה אנו קובעים את המסגרות שיובילו אותנו לאורך השנה. אני לא מתכוונת רק
לשעת ההגעה לבית הספר, לציוד הנדרש ולתלבושת אחידה אלא לשגרת הלמידה בכיתה ב'.
אנו אומרים לילדים שאנו מצפים שיעשו כמיטב יכולתם
אך מה פירוש המילים עבורם? למה אנו מתכוונים כשאנו אומרים להם את המילים האלה? כדאי
להרחיב ואפשר לתת דוגמה שלצבוע דף עבודה בצבע אחד או בשני צבעים זה בסדר אבל האם
זה כל מה שהם יכולים לעשות? איך אפשר לעשות את זה טוב יותר לפי היכולת של התלמיד?
הלמידה בכיתה ב' אינה משימה פשוטה. הם עדיין
מתרגלים את הקריאה והכתיבה במיוחד לאחר השנה שעברנו. הם עדיין מתמודדים עם אתגרים.
המסר צריך להיות שזה בסדר להיות בדרך להצלחה ונדרשת עבודה כדי להשיג הצלחה. השתדלו
לתת משימות מגוונות, מאתגרות, מרחיבות ידע. אל תתנו מרכזונים לעוסים שאינם מתאימים
לכל הכיתות ולכל הרמות. צרו מרכזונים לפי רמות והעלו מעט את הרמה בכל קבוצה. תנו
לילדים להתמודד כדי להצליח.
יש ילדים שמתייאשים ואומרים שהם לא יכולים או לא
מצליח להם. לילדים האלה במיוחד צריך להעביר מסר של צמיחה וגדילה – ככל שתתרגל
תשתפר. לא לפחד לעודד ילדים ללמוד, להתקשות, ליפול ולקום כל עוד היד שלכם מנחה
אותם אל עבר מטרות ויעדים שהם יכולים לעמוד בהם.
עשרת הדברות לכיתה ב' כוללות התייחסות לא רק לצפיות
בפן הלימודי אלא לציפיות בפן הרגשי – חשוב לי, המורה, לדעת מה אתם חושבים,
מרגישים, רוצים. אני יודעת שההפסקה היא זמן ההתאווררות וחשובה למורה בדיוק כמו
לתלמיד אך חשבו כמה תוכלו לשמוע ולדעת אם תשבו בכל פעם עם קבוצה אחרת בזמן ארוחת
הבוקר ותקשיבו או תקחו חלק בשיחה פתוחה וזורמת. זו דרך נפלאה לבנות מערכת יחסים
קרובה, להראות להם שאכפת לכם מהם. אם אינכם יכולים לעשות זאת חשבו על דרך אחרת אך
דאגו של"דיבר" הזה יהיה משמעות ולא רק צבעוניות על הלוח.
בגיל 7 הם עדיין הפכפכים במצבי הרוח שלהם, אינם
תמיד יודעים להפנים את הכעס ונוטים להביע אותו מילולית ופיזית. חשוב להסביר שבכל
מצב רוח חשוב להשתמש במילים מכבדות. חשוב להסביר שאפשר לומר הכל בצורה מנומסת. לשנה
זו הכנתי לכיתה שלי משפטים מוכנים המיועדים לתלמידים שאינם יודעים כיצד להביע
תסכול או שמחה. המשפטים יהיו מונחים בתיבת המילים המכבדות וכל התלמידים יוכלו לקחת
משפטים מתוכה כדי להביע את עצמם עד שהדבר יהפוך להם להרגל שני.
ה"דברות" המובאות כאן הן רעיון ובסיס
וכל מורה תוכל להתאים את המשפטים המתאימים לקבוצת הגיל שהיא מלמדת אבל זכרו שהחשוב
ביותר הוא לתת משמעות ללוח הזה ולחיות אותו לאורך השנה.
כמו תמיד-נהדרת!
השבמחקמקסים! החומרים שאת מעלה נהדרים מבחינת התוכן ונעימים ויזואלית, נפעמת בכל פעם מחדש ❤️
השבמחקתודה רבה! אני כל כך שמחה שיש תועלת בחומרים האלה גם לכיתות אחרות מלבד זו שלי. תודה (:
השבמחק