דילוג לתוכן הראשי

עשרת הדברות של כיתה ב'

 

בעוד שבועיים צפויה להפתח שנת הלימודים. תלמידי כיתה א' הקטנים יגיעו נרגשים עם הוריהם הנרגשים עוד יותר אך גם תלמידי כיתה ב' יגיעו מוצפים בהתרגשות, חששות ומחשבות לגבי השנה החדשה.

היום הראשון בכיתה ב' הוא יום חשוב מאוד משום שביום הזה אנו קובעים את המסגרות שיובילו אותנו לאורך השנה. אני לא מתכוונת רק לשעת ההגעה לבית הספר, לציוד הנדרש ולתלבושת אחידה אלא לשגרת הלמידה בכיתה ב'.

אנו אומרים לילדים שאנו מצפים שיעשו כמיטב יכולתם אך מה פירוש המילים עבורם? למה אנו מתכוונים כשאנו אומרים להם את המילים האלה? כדאי להרחיב ואפשר לתת דוגמה שלצבוע דף עבודה בצבע אחד או בשני צבעים זה בסדר אבל האם זה כל מה שהם יכולים לעשות? איך אפשר לעשות את זה טוב יותר לפי היכולת של התלמיד?

הלמידה בכיתה ב' אינה משימה פשוטה. הם עדיין מתרגלים את הקריאה והכתיבה במיוחד לאחר השנה שעברנו. הם עדיין מתמודדים עם אתגרים. המסר צריך להיות שזה בסדר להיות בדרך להצלחה ונדרשת עבודה כדי להשיג הצלחה. השתדלו לתת משימות מגוונות, מאתגרות, מרחיבות ידע. אל תתנו מרכזונים לעוסים שאינם מתאימים לכל הכיתות ולכל הרמות. צרו מרכזונים לפי רמות והעלו מעט את הרמה בכל קבוצה. תנו לילדים להתמודד כדי להצליח.

יש ילדים שמתייאשים ואומרים שהם לא יכולים או לא מצליח להם. לילדים האלה במיוחד צריך להעביר מסר של צמיחה וגדילה – ככל שתתרגל תשתפר. לא לפחד לעודד ילדים ללמוד, להתקשות, ליפול ולקום כל עוד היד שלכם מנחה אותם אל עבר מטרות ויעדים שהם יכולים לעמוד בהם.

עשרת הדברות לכיתה ב' כוללות התייחסות לא רק לצפיות בפן הלימודי אלא לציפיות בפן הרגשי – חשוב לי, המורה, לדעת מה אתם חושבים, מרגישים, רוצים. אני יודעת שההפסקה היא זמן ההתאווררות וחשובה למורה בדיוק כמו לתלמיד אך חשבו כמה תוכלו לשמוע ולדעת אם תשבו בכל פעם עם קבוצה אחרת בזמן ארוחת הבוקר ותקשיבו או תקחו חלק בשיחה פתוחה וזורמת. זו דרך נפלאה לבנות מערכת יחסים קרובה, להראות להם שאכפת לכם מהם. אם אינכם יכולים לעשות זאת חשבו על דרך אחרת אך דאגו של"דיבר" הזה יהיה משמעות ולא רק צבעוניות על הלוח.

בגיל 7 הם עדיין הפכפכים במצבי הרוח שלהם, אינם תמיד יודעים להפנים את הכעס ונוטים להביע אותו מילולית ופיזית. חשוב להסביר שבכל מצב רוח חשוב להשתמש במילים מכבדות. חשוב להסביר שאפשר לומר הכל בצורה מנומסת. לשנה זו הכנתי לכיתה שלי משפטים מוכנים המיועדים לתלמידים שאינם יודעים כיצד להביע תסכול או שמחה. המשפטים יהיו מונחים בתיבת המילים המכבדות וכל התלמידים יוכלו לקחת משפטים מתוכה כדי להביע את עצמם עד שהדבר יהפוך להם להרגל שני.

ה"דברות" המובאות כאן הן רעיון ובסיס וכל מורה תוכל להתאים את המשפטים המתאימים לקבוצת הגיל שהיא מלמדת אבל זכרו שהחשוב ביותר הוא לתת משמעות ללוח הזה ולחיות אותו לאורך השנה.


שימו לב:
הקובץ מכיל גם כרטיסיות קטנות בשקופיות 15-19. בחרו איזו ערכה ברצונכם להדפיס לפני ההדפסה.
להורדת הקובץ הקליקו כאן


 

תגובות

  1. מקסים! החומרים שאת מעלה נהדרים מבחינת התוכן ונעימים ויזואלית, נפעמת בכל פעם מחדש ❤️

    השבמחק
  2. תודה רבה! אני כל כך שמחה שיש תועלת בחומרים האלה גם לכיתות אחרות מלבד זו שלי. תודה (:

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה העיניים ש

פעילות ליום העצמאות על פי הספר המדינה מתגנדרת

  אני אוהבת מאוד ללמד את נושא יום העצמאות ותמיד מכינה מגוון רחב של פעילויות לפני שאני בוחרת באחת מהן. אם ביקרתם כאן קודם מן הסתם ראיתם את המצגת כיצד קיבלה מדינת ישראל את שמה  ואת פעילות דגל הברכות לישראל " אוהבים את ישראל " או שאולי ראיתם גם את דף הצביעה בנושא הסמלים הלא רשמיים של ישראל . ועדיין אני מרגישה שלא עסקתי בנושא המרכזי של יום העצמאות והוא חגיגת הולדת המדינה. לפיכך הכנתי פעילות נוספת המשלימה או מקדימה את הפעילויות הקודמות. תחילה נעסוק בשאלה איך ילדים בישראל ובעולם חוגגים יום הולדת? מכיוון שבכיתה המתוקה שלי יש ילדים יפים מלאומים שונים, יהיה מעניין לשמוע כיצד חוגגים יום הולדת במדינות שמהן באו, מה משותף ומה שונה בין חגיגות ההולדת? האם יש שירים מיוחדים או משחקים מיוחדים (כדוגמה: שבירת הפיניאטה במדינות דרום אמריקאיות). אחר כך נדון בשאלה אם חשוב לחגוג יום הולדת? למה? מה חשיבות ציון היום הזה? האם חשוב לחגוג יום הולדת למדינה? לאחר שלב הדיון נקרא את הסיפור המתוק של רינת שליין "המדינה מתגנדרת" ולהשלמת חלק זה של הוראת נושא העצמאות יצבעו הילדים את דף הצביעה "ישרא