דילוג לתוכן הראשי

קריאה מודרכת - כרטיסיות שיח לאחר קריאה

 

קריאה מודרכת  מורכבת משלושה חלקים:  דיון לפני הקריאה, קריאה עצמאית או הקראה לפי הגיל, ודיון לאחר הקריאה.  

למה בעצם צריך קריאה מודרכת?

המטרה עיקרית של קריאה מודרכת היא לסייע לתלמידים להשתמש באסטרטגיות קריאה בזמן הקריאה באופן עצמאי.

קריאה מסוג זה מבוססת על המחשבה שהלמידה האופטימלית של התלמידים מתבצעת בעזרת מבוגר שמתווך או מסייע להם לקרוא ולהבין את הטקסט. להפיק ממנו משמעות. ההתערבות של המורה לא צריכה להיות גדולה אלא דווקא מוגבלת אך משמעותית. בעזרת התיווך של המורה, המהווה פיגומים לרכישת המיומנות, מתרגלים התלמידים אסטרטגיות קריאה יעילות המסייעות להם לפתח שליטה רבה יותר על תהליך הקריאה.  


דיון לפני קריאה ולאחר הקריאה

בדיון המקדים לקריאה המורה יכול לעודד את התלמידים לנבא על פי תקציר העלילה או הכותרת או להציג את אוצר המילים הקשור לטקסט ולהביא לתשומת לב התלמידים את פריסת הטקסט: כותרות, איורים ואף סימני פיסוק.

הדיון לאחר הקריאה מאפשר פריסה רחבה יותר של שאלות מדריכות שתפקידן לנתח את הקריאה, להעריך אותה ולהסיק מסקנות. 

הקובץ המצורף כאן מיועד לשיח, לדיון שאחרי קריאת הטקסט. אין צורך להשתמש בכל כרטיסיות השאלה בבת אחת אפשר לבחור שתיים מתוכן ולדון בהרחבה על הנושא הכתוב בכרטיס. הכרטיסיות מזמנות עיבוד של הטקסט, התייחסות לגבורי הסיפור והבנת מניעיהם. חלק מהכרטיסיות מעודדות כתיבה.

כמו כל תהליך חדש גם הטמעה של תהליך מסוג זה דורשת זמן, סבלנות ובעיקר עקביות.

אני מקווה שתהנו מהשימוש בכרטיסיות אלה.



להורדת הקובץ הקליקו כאן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה ...

ספרון חנוכה שלי

היי חברים, חג האורים קרב ומגיע ואני מתכוננת לקראתו. הכנתי ספרון מתקפל המתאים לכיתות א'-ב' "ספר האורים שלי". מצידו האחד של הספרון המתקפל מסופר סיפור החנוכה ומצידו השני סמלים ומידע על החנוכה. פעילות הספרון תבוא לאחר הכרת סיפור החג באמצעות הסיפור "נס חג החנוכה". בכיתה שלי תלמידים שמוצאם מאפריקה וכדי להעצים את תחושת השייכות והשיתוף  אכיר לקטנטנים שלי חג נוסף שתפקידו להעצים את המורשת האפריקנית -  הקוונזה . היכרות עם הקוואנזה מאפשרת לתרגל מיומנות השוואה המתייחסת לאופי החג (היסטורי לעומת חברתי), ימי החג, תכניו ומקורו. (הקישורים כאן מובאים עבורכם ולא עבור התלמידים). אם תרצו... להורדת הקובץ הקליקו כאן