כשהייתי מורה בתיכון ואחר כך בכיתות הגבוהות ביסודי התמודדתי לא מעט עם מצבים שבהם תלמידים רבו והתחפרו כל אחד בעמדתו מבלי יכולת לראות את האחר או לחשוב מעט אחרת כך שיוכלו לספק פתרון לבעיה שנוצרה. ההתחפרות שלהם, כל אחד בעמדתו הביא אותי לחפש כלי לתת בידם כדי לפתור בעיות.
יועצת בית הספר הציעה לי דף חשיבה רפלקטיבית שלא התחברתי לתוכנו אך בהחלט התחברתי לרעיון. שעות ארוכות בחנתי הצעות לדפי רפלקציה עד שהצלחתי לבנות דף משלי כך שיתאים לילדים בכיתה שלי.
- מה זה? הם שאלו אותי כשהצגתי בפניהם את הדף והרעיון.
הסברתי.
זה היה קשה להטמעה. קשה יותר מהתמודדות עם המריבות שלהם וחלף זמן רב עד שהכלי הפך יעיל אך בסופו של דבר היה לכזה.
מה זו בעצם חשיבה רפלקטיבית? למה קשה לנו לעשות את זה?
אנו מתקשים בחשיבה רפלקטיבית משום שחשיבה כזו היא חלק מתהליך החשיבה הביקורתי המתייחס ספציפית לתהליכי הניתוח והשיקולים שלנו לגבי אירוע מסויים. במילים אחרות חשיבה רפלקטיבית היא שיקול דעת פעיל, מתמשך וזהיר של נסיון שצברנו או ידע והמסקנות הנוספות אליהן המוליכות אותנו אל ידע חדש.
תלמידים המתנסים ומתרגלים חשיבה רפלקטיבית לומדים להיות מודעים לשליטה שלהם במעשיהם, בחשיבתם משום שהם לומדים להעריך את הידע שצברו, לחשוב מה עוד הם צריכים לדעת ואיך מגשרים על הפער בין הידוע ונלמד למה שעדין לא נלמד.
חשיבה ביקורתית כוללת מגוון רחב של כישורי חשיבה השותפים בשיפוט האירוע ומאפשרת חשיבה על פתרון בעיות במצבים מורכבים משום שהיא מספקת לתלמידים הזדמנות לחזור אחורה ולחשוב אחרת מהאופן שבו חשבו.
אם גם אתם מחפשים כלי כזה - אני מציעה לכם את הדף שלי. אתם מוזמנים לקחת את כולו או חלקו ולבנות את הכלי שלכן לטובת התלמידים שלכן.
להורדת הקובץ הקליקו כאן
תגובות
הוסף רשומת תגובה