דילוג לתוכן הראשי

היום במבט לאחור - למה חשוב לטפח חשיבה רפלקטיבית?

 

כשהייתי מורה בתיכון ואחר כך בכיתות הגבוהות ביסודי התמודדתי לא מעט עם מצבים שבהם תלמידים רבו והתחפרו כל אחד בעמדתו מבלי יכולת לראות את האחר או לחשוב מעט אחרת כך שיוכלו לספק פתרון לבעיה שנוצרה. ההתחפרות שלהם, כל אחד בעמדתו הביא אותי לחפש כלי לתת בידם כדי לפתור בעיות. 

יועצת בית הספר הציעה לי דף חשיבה רפלקטיבית שלא התחברתי לתוכנו אך בהחלט התחברתי לרעיון.  שעות ארוכות בחנתי הצעות לדפי רפלקציה עד שהצלחתי לבנות דף משלי כך שיתאים לילדים בכיתה שלי. 

- מה זה? הם שאלו אותי כשהצגתי בפניהם את הדף והרעיון.

הסברתי.

זה היה קשה להטמעה. קשה יותר מהתמודדות עם המריבות שלהם וחלף זמן רב עד שהכלי הפך יעיל אך בסופו של דבר היה לכזה. 

מה זו בעצם חשיבה רפלקטיבית? למה קשה לנו לעשות את זה? 

אנו מתקשים בחשיבה רפלקטיבית משום שחשיבה כזו היא חלק מתהליך החשיבה הביקורתי המתייחס ספציפית לתהליכי הניתוח והשיקולים שלנו לגבי אירוע מסויים. במילים אחרות חשיבה רפלקטיבית היא שיקול דעת פעיל, מתמשך וזהיר של נסיון שצברנו או ידע והמסקנות הנוספות אליהן המוליכות אותנו אל ידע חדש. 

תלמידים המתנסים ומתרגלים חשיבה רפלקטיבית לומדים להיות מודעים לשליטה שלהם במעשיהם, בחשיבתם משום שהם לומדים להעריך את הידע שצברו, לחשוב מה עוד הם צריכים לדעת ואיך מגשרים על הפער בין הידוע ונלמד למה שעדין לא נלמד.

חשיבה ביקורתית כוללת מגוון רחב של כישורי חשיבה השותפים בשיפוט האירוע ומאפשרת חשיבה על פתרון בעיות במצבים מורכבים משום שהיא מספקת לתלמידים הזדמנות לחזור אחורה ולחשוב אחרת מהאופן שבו חשבו. 

אם גם אתם מחפשים כלי כזה - אני מציעה לכם את הדף שלי. אתם מוזמנים לקחת את כולו או חלקו ולבנות את הכלי שלכן לטובת התלמידים שלכן. 


להורדת הקובץ הקליקו כאן



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה ...

ספרון חנוכה שלי

היי חברים, חג האורים קרב ומגיע ואני מתכוננת לקראתו. הכנתי ספרון מתקפל המתאים לכיתות א'-ב' "ספר האורים שלי". מצידו האחד של הספרון המתקפל מסופר סיפור החנוכה ומצידו השני סמלים ומידע על החנוכה. פעילות הספרון תבוא לאחר הכרת סיפור החג באמצעות הסיפור "נס חג החנוכה". בכיתה שלי תלמידים שמוצאם מאפריקה וכדי להעצים את תחושת השייכות והשיתוף  אכיר לקטנטנים שלי חג נוסף שתפקידו להעצים את המורשת האפריקנית -  הקוונזה . היכרות עם הקוואנזה מאפשרת לתרגל מיומנות השוואה המתייחסת לאופי החג (היסטורי לעומת חברתי), ימי החג, תכניו ומקורו. (הקישורים כאן מובאים עבורכם ולא עבור התלמידים). אם תרצו... להורדת הקובץ הקליקו כאן