דילוג לתוכן הראשי

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים. 

התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה. 

עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים.
על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר:

# הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא.
# אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות. 
# כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות
# כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה.
# המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח? 
# ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה העיניים שלהם. 
הלוחות יכולים להיות בתוך הכיתה או במבואה. 

חשוב להדגיש בהקשר זה שלוחות מידע לא מוכרח שיהיו רק לוחות פיזיים אלא אפשר ליצור מרחבי מידע ולוחות מידע וירטואלים אינטרקטיבים באמצעות האפליקציות הקיימות כעת כגון בלוגים, ערכי ויקי, עלונים ועוד, הכל לפי התפתחות הטכנולוגיה.

אם תרצו להכין לוחות קיר אחרים אני ממליצה לנסות את הפעולות הבאות: 
* עברו על תכני הלוח עם התלמידים. הפנו את תשומת ליבם למושגים, תוכן, כותרת.
* הוסיפו בועיות דיבור כדי לאפשר לתלמידים לכתוב.
* שתפו את התלמידים בהכנת הלוחות בפעילויות כגון איסוף מידע, צילום תמונות, איסוף ורישום ציטוטים.
* הציעו לתלמידים שלכם להזמין תלמידים מהכיתה המקבילה כדי לספר/להרצות/לקיים למידת עמיתים על תהליך כתיבת הלוח, איסוף החומר ובחירת התוכן.
ככל שתהפכו את לוחות הקיר לפעילים בכך שהתלמידים הם היוצרים אותם או מוסיפים להם וככל שתחליפו ותרעננו את לוחות הקיר בכיתה, תרוויחו למידה נוספת לא פחות חשובה מהלמידה בשיעור. 

אני מסייגת את כל הכתוב כאן בשני סייגים:
- כדאי להתחיל תהליך כזה מאמצע כיתה ב' אך לא לפני כן.
- כל הכתוב כאן מתייחס להתפתחות שנת הלימודים עצמה אך לא לתחילת השנה.

לתחילת השנה אני מציעה לכם קירות רעננים הכוללים כותרות על פי נושא שבחרתי - כדורים פורחים ואתם כמובן מוזמנים להוריד את כל הקבצים ולעשות בהם שימוש בכיתתכם (:




להורדת הקבצים הקליקו:





















תגובות

  1. פשוט וואו!!!! תודה רבה על השיתוף.

    השבמחק
  2. יש אפשרו לקבל כקובץ וורד או פוואר פוינט שיהיה ניתן לעצב?

    השבמחק
  3. וואו מדהים!!! ותודה רבה על הנדיבות והשיתוף..

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ספרון חנוכה שלי

היי חברים, חג האורים קרב ומגיע ואני מתכוננת לקראתו. הכנתי ספרון מתקפל המתאים לכיתות א'-ב' "ספר האורים שלי". מצידו האחד של הספרון המתקפל מסופר סיפור החנוכה ומצידו השני סמלים ומידע על החנוכה. פעילות הספרון תבוא לאחר הכרת סיפור החג באמצעות הסיפור "נס חג החנוכה". בכיתה שלי תלמידים שמוצאם מאפריקה וכדי להעצים את תחושת השייכות והשיתוף  אכיר לקטנטנים שלי חג נוסף שתפקידו להעצים את המורשת האפריקנית -  הקוונזה . היכרות עם הקוואנזה מאפשרת לתרגל מיומנות השוואה המתייחסת לאופי החג (היסטורי לעומת חברתי), ימי החג, תכניו ומקורו. (הקישורים כאן מובאים עבורכם ולא עבור התלמידים). אם תרצו... להורדת הקובץ הקליקו כאן