היי לכולם,
מבדקי תחילת ואמצע שנה מטרתם למפות את היכולות הכיתתיות ולהכין תכניות התערבות לכל תלמיד.
לא כל המורים יודעים איך עושים את זה, מה נדרש? בעיקר איך עושים את זה בכיתות צעירות כל כך.
אני שמחה לשתף אתכם בכמה רעיונות ישימים וקלים ומקווה שאלו יעזרו לכם:
אסטרטגיות לעידוד קריאה
- שקלו את האפשרות של קריאה זוגית כדי לפתח ולבנות את הבטחון של הקוראים התת משיגים. לקריאה זוגית יש תפקידים נוספים: קריאה כזו מאפשרת מודלינג קריאה נכונה, מסייעת בפיתוח שטף והבנת הנקרא, מפתחת אוצר מילים.
- נהלו רישום של טעויות קריאה של התלמידים. הקשיבו לתנועות בהן התלמיד "נתקע". המילים השגויות יהיו המילים לחיזוק. עזרו להם להבין את המילים, את משמעותן ע"י חשיפה שלהם לשורשים ומשפחות מילים.
- אפשרו לתלמידים להקליט את עצמם קוראים ולשלוח אליכם את קטעי הקריאה בוואטסאפ. קריאה כזו מספקת את הקריאה הקולית הדרושה לפיתוח קצב, דיוק ושטף.
- עודדו את התלמידים לקרוא בפני הכיתה. אפשר לעשות זאת בשיטת הספר הנודד לפיו כל יום תלמיד אחר קורא פרק או כהמלצה על ספר : אחת לשבוע תלמיד מציג ספר שקרא וממליץ לחבריו לקרוא אותו. בתהליך כזה התלמיד בוחר לקרוא פרק אחד מהספר בפני הכיתה, להמליץ בעל פה או בכתב ולספר על שתי מילים חדשות שלמד בעקבות קריאת הספר.
- למדו את התלמידים את אוצר המילים הנדרש להבנת הסיפור. תרגלו עם התלמידים את המילים בהקשרים שונים: שיר, סיפור, משפטי קלוז. אני ממליצה לכתוב על לוח צדדי , לוח לצד הלוח המרכזי, את המילים הנלמדות ולעשות בהן שימוש במהלך השבוע.
איות:
השתמשו בשיטה רב חושית כדי ללמד את האיות:
קראו את המילה
ספרו בקול רם את מספר האותיות במילה
חלקו להברות אם יש בזה צורך.
הסתירו את המילה ובקשו מהתלמיד לומר אותה בקול ולאחר מכן לכתוב אותה.
גלו את המילה. השוו בין המילה שבידכם לבין המילה שהתלמיד כתב.
חזרו על התהליך עשר דקות מאוחר יותר כדי לבדוק אילו מילים הובנו והוטמעו.
אין טעם לעשות הכתבות. הכתבה לא משיגה כלום משום שזו פעילות התלושה מעשיה בכיתה במהלך השבוע, גם אם אלו מילים שנלמדו.
תנו לילדים לכתוב על פי נושא נתון מראש או על פי רצונם, כתבו את המילים החדשות על הלוח ובקשו מהם לשלב את המילים בטקסט. כך הילדים מרוויחים כתיבה, חזרה על אוצר מילים, כתיבת מילים בקשר והרחבת אוצר מילים.
אם לתלמיד שגיאות כתיב מרובות בקשו ממנו לסמן במעגל את המילים שלדעתו כתב נכון. פעולה האפשרת לתלמיד לבקר את העבודה שלו ואגב כך גם לגלות מילים שכתב בצורה שגויה.
הבנת הנקרא
סריקה:
- בדקו עם התלמידים את אורך הטקסט, כותרות וכותרות משנה, האם הטקסט הוא רב היצגי? האם יש בו איורים /צילומים/טבלאות (רמזים חוץ טקסטואליים ומה ניתן ללמוד מהם על תוכן הטקסט).
- אפיינו את הטקסט על פי מילות ההוראה:
"קרא את פרק ... מתוך ספר..."
או
"קרא את קטע המידע הבא"
סייעו לתלמידים לזהות מהו טקסט סיפורי ומהו טקסט מידעי.
דליית מידע:
בדקו מהם הנושאים הנשאלים בשאלות. אם יש הפניה לשורות מסוימות בטקסט, בקשו מהתלמידים להדגיש את השורות במדגש או עיפרון על מנת להסב את תשומת ליבם שהמידע בשורות אלה מהווה תשובה לאחת השאלות.
מילות הוראה וסימני פיסוק
הקדישו זמן לתמרורים במשפט: מילות שאלה/הוראה / סימני פיסוק.
הרחבת אוצר מילים
בקשו מהתלמידים לאתר בטקסט שהם קוראים מילים שאינן מוכרות להם.
למדו את המילים שהילדים סימנו, עשו פעילויות הטמעה כמו תשחץ, חידונים, הטמעת המילה בטקסטים נוספים, חפש את מטמון המילה ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם.
כתיבה
הכינו מחוונים לכל סוגה. כתבו את השלבים על הלוח.
אני ממליצה לספק רשימת מילים הנדרשות לנושא הכתיבה.
תנו הנחיות ברורות, קצרות ומפורשות להגדרת העבודה: היקפה, תוכנה
הציעו מספר דרכים להבנת ייצוג מידע כמו קריקטורה, תמונות, תרשימים – דרכים אלו יסייעו במיוחד לתלמידים עם קושי בארגון המידע.
חלקו את השיעור כך שיאפשר זמן נוסף לתלמידים שכותבים לאט או מתמודדים עם לקויות למידה.
אהבתם?
הגיבו או שתפו
תגובות
הוסף רשומת תגובה