דילוג לתוכן הראשי

אסטרטגיות לעידוד קריאה וכתיבה

 היי לכולם,

מבדקי תחילת ואמצע שנה מטרתם למפות את היכולות הכיתתיות ולהכין תכניות התערבות לכל תלמיד. 

לא כל המורים יודעים איך עושים את זה, מה נדרש? בעיקר איך עושים את זה בכיתות צעירות כל כך.

אני שמחה לשתף אתכם בכמה רעיונות ישימים וקלים ומקווה שאלו יעזרו לכם:


אסטרטגיות לעידוד קריאה 

-  שקלו את האפשרות של קריאה זוגית כדי לפתח ולבנות את הבטחון של הקוראים התת משיגים. לקריאה זוגית יש תפקידים נוספים: קריאה כזו מאפשרת מודלינג קריאה נכונה, מסייעת בפיתוח שטף והבנת הנקרא, מפתחת אוצר מילים.

- נהלו רישום של טעויות קריאה של התלמידים. הקשיבו לתנועות בהן התלמיד "נתקע". המילים השגויות יהיו המילים לחיזוק. עזרו להם להבין את המילים, את משמעותן ע"י חשיפה שלהם לשורשים ומשפחות מילים.

- אפשרו לתלמידים להקליט את עצמם קוראים ולשלוח אליכם את קטעי הקריאה בוואטסאפ. קריאה כזו מספקת את הקריאה הקולית הדרושה לפיתוח קצב, דיוק ושטף. 

- עודדו את התלמידים לקרוא בפני הכיתה. אפשר לעשות זאת בשיטת הספר הנודד לפיו כל יום תלמיד אחר קורא פרק או כהמלצה על ספר : אחת לשבוע תלמיד מציג ספר שקרא וממליץ לחבריו לקרוא אותו. בתהליך כזה התלמיד בוחר לקרוא פרק אחד מהספר בפני הכיתה, להמליץ בעל פה או בכתב ולספר על שתי מילים חדשות שלמד בעקבות קריאת הספר.

- למדו את התלמידים את אוצר המילים הנדרש להבנת הסיפור. תרגלו עם התלמידים את המילים בהקשרים שונים: שיר, סיפור, משפטי קלוז. אני ממליצה לכתוב על לוח צדדי , לוח לצד הלוח המרכזי, את המילים הנלמדות ולעשות בהן שימוש במהלך השבוע.


איות:

השתמשו בשיטה רב חושית כדי ללמד את האיות: 

קראו את המילה

ספרו בקול רם את מספר האותיות במילה

חלקו להברות אם יש בזה צורך.

הסתירו את המילה ובקשו מהתלמיד לומר אותה בקול ולאחר מכן לכתוב אותה.

גלו את המילה. השוו בין המילה שבידכם לבין המילה שהתלמיד כתב.

חזרו על התהליך עשר דקות מאוחר יותר כדי לבדוק אילו מילים הובנו והוטמעו.


אין טעם לעשות הכתבות. הכתבה לא משיגה כלום משום שזו פעילות התלושה מעשיה בכיתה במהלך השבוע, גם אם אלו מילים שנלמדו. 

תנו לילדים לכתוב על פי נושא נתון מראש או על פי רצונם, כתבו את המילים החדשות על הלוח ובקשו מהם לשלב את המילים בטקסט. כך הילדים מרוויחים כתיבה, חזרה על אוצר מילים, כתיבת מילים בקשר והרחבת אוצר מילים. 

אם לתלמיד שגיאות כתיב מרובות בקשו ממנו לסמן במעגל את המילים שלדעתו כתב נכון. פעולה האפשרת לתלמיד לבקר את העבודה שלו ואגב כך גם לגלות מילים שכתב בצורה שגויה.


הבנת הנקרא

סריקה: 

- בדקו עם התלמידים את אורך הטקסט, כותרות וכותרות משנה, האם הטקסט הוא רב היצגי? האם יש בו איורים /צילומים/טבלאות (רמזים חוץ טקסטואליים ומה ניתן ללמוד מהם על תוכן הטקסט).

- אפיינו את הטקסט על פי מילות ההוראה:

    "קרא את פרק ... מתוך ספר..." 

    או 

    "קרא את קטע המידע הבא"

סייעו לתלמידים לזהות מהו טקסט סיפורי ומהו טקסט מידעי.

דליית מידע: 

בדקו מהם הנושאים הנשאלים בשאלות. אם יש הפניה לשורות מסוימות בטקסט, בקשו מהתלמידים להדגיש את השורות במדגש או עיפרון על מנת להסב את תשומת ליבם  שהמידע בשורות אלה מהווה תשובה לאחת השאלות.


מילות הוראה וסימני פיסוק

הקדישו זמן לתמרורים במשפט: מילות שאלה/הוראה / סימני פיסוק.


הרחבת אוצר מילים

בקשו מהתלמידים לאתר בטקסט שהם קוראים מילים שאינן מוכרות להם.

למדו את המילים שהילדים סימנו, עשו פעילויות הטמעה כמו תשחץ, חידונים, הטמעת המילה בטקסטים נוספים, חפש את מטמון המילה ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם. 


כתיבה

הכינו מחוונים לכל סוגה. כתבו את השלבים על הלוח. 

אני ממליצה לספק רשימת מילים הנדרשות לנושא הכתיבה.

תנו הנחיות ברורות, קצרות ומפורשות להגדרת העבודה: היקפה, תוכנה

הציעו מספר דרכים להבנת ייצוג מידע כמו קריקטורה, תמונות, תרשימים – דרכים אלו יסייעו במיוחד לתלמידים עם קושי בארגון המידע.

חלקו את השיעור כך שיאפשר זמן נוסף לתלמידים שכותבים לאט או מתמודדים עם לקויות למידה.

אהבתם?

הגיבו או שתפו



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה ...

ספרון חנוכה שלי

היי חברים, חג האורים קרב ומגיע ואני מתכוננת לקראתו. הכנתי ספרון מתקפל המתאים לכיתות א'-ב' "ספר האורים שלי". מצידו האחד של הספרון המתקפל מסופר סיפור החנוכה ומצידו השני סמלים ומידע על החנוכה. פעילות הספרון תבוא לאחר הכרת סיפור החג באמצעות הסיפור "נס חג החנוכה". בכיתה שלי תלמידים שמוצאם מאפריקה וכדי להעצים את תחושת השייכות והשיתוף  אכיר לקטנטנים שלי חג נוסף שתפקידו להעצים את המורשת האפריקנית -  הקוונזה . היכרות עם הקוואנזה מאפשרת לתרגל מיומנות השוואה המתייחסת לאופי החג (היסטורי לעומת חברתי), ימי החג, תכניו ומקורו. (הקישורים כאן מובאים עבורכם ולא עבור התלמידים). אם תרצו... להורדת הקובץ הקליקו כאן