דילוג לתוכן הראשי

עידוד קריאה - היכרות עם משוררים, סופרים וסיפורים

 למה אנו קוראים?

בדרך כלל אנו קוראים כשחווית הקריאה יוצרת אצלנו הנאה. גם הילדים הצעירים, בדומה למבוגרים, יהיו חדורי מוטיבציה לקחת על עצמם את אתגר הקריאה אם התוכן יעניין אותם. 

איך ניצור מוטיבציה לקריאה אצל תלמידי הגן וכיתה א'?

נספק חוויה של הצלחה - ילדים אוהבים לשמוע סיפור שוב ושוב. חזרה על סיפור מוכר, ספר אהוב מסייעת לילדים לפתח את המהירות והדיוק בקריאה שלהם וכך גם את הבטחון שלהם ביכולת לקרוא. הפכו את הקריאה לעמוקה ומוחשית והפעילו את הילדים תוך כדי קריאה בשאלות על מחשבות ופעולות של הדמויות בסיפור. שאלות אלה מסייעות לילדים להתחבר לסיפור. כדי לעודד את הילדים לפתח את השיח הספרותי והרגשי ואת הבטחון שלהם ביכולת שלהם לרכוש את הקריאה עזרו להם לבחור ספרים המתאימים לגילם ולעולמם. 

כדי ליצור עניין אני עורכת שיעורי היכרות בין הסופר/ת לבין היצירה שנלמד. בדרך כלל אני מכוונת את הקריאה המונחית לימי ההולדת של הסופרים והמשוררים. לאה גולדברג, חיים נחמן ביאליק, לוין קיפניס, מרים ילן שטקליס, כל הסופרים הנפלאים הללו מתאימים כדי לפתח את אהבת הקריאה אצל הקטנטנים.

אני מזמינה אתכם להוריד את מצגת ההיכרות עם הסופרת והמשוררת הנפלאה לאה גולדברג.


להורדת המצגת הקליקו כאן

את סיפור חייו של ביאליק הצגתי לקטנטנים שלי ביום הולדתו 9/1.  דיברנו על תרומתו של ביאליק להחייאת השפה העברית ובחנו יחד כיצד הסיפורים שכתב העשירו את אוצר המילים העברי. שאלתי אותם למה לדעתם ביאליק כתב את השיר מקהלת נוגנים והגענו למסקנה שכנראה כדי ללמד את ילדי ישראל את שמות כלי הנגינה וכך גם בחנו את השיר "בערוגת הגינה" ואת שמות הירקות המוכרים לנו כיום אך לא היו מוכרים לילדי ישראל אז.

להורדת המצגת הקליקו כאן


את איזופוס הצגתי לכיתה כשלמדנו על שיח מכבד

להורדת המצגת הקליקו כאן

ההזדמנויות לא חסרות כדי להציג את הסופרים והמשוררים ולחזק את הקשר של הקטנטנים לאהבת הספר ואתם ודאי תדעו מהי השעה הנכונה לקטנטנים שלכם (:

תגובות

  1. מקסים! תודה רבה רבה. החומרים שלך תורמים, מזמינים וטובים.
    האם אפשר לקבל עותק אותו ניתן יהיה לשמור?
    שלומית

    השבמחק
    תשובות
    1. את כל הקבצים ניתן לשמור. כל קובץ שהקלקת עליו נשמר אצלך בתיקיית הורדות. את יכולה לאתר אותו לפי שמו. כל הקבצים שאני מעלה חסומים לעריכה וכדי לצפות בתוכן יש להקליק על לקריאה בלבד.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה העיניים ש

פעילות ליום העצמאות על פי הספר המדינה מתגנדרת

  אני אוהבת מאוד ללמד את נושא יום העצמאות ותמיד מכינה מגוון רחב של פעילויות לפני שאני בוחרת באחת מהן. אם ביקרתם כאן קודם מן הסתם ראיתם את המצגת כיצד קיבלה מדינת ישראל את שמה  ואת פעילות דגל הברכות לישראל " אוהבים את ישראל " או שאולי ראיתם גם את דף הצביעה בנושא הסמלים הלא רשמיים של ישראל . ועדיין אני מרגישה שלא עסקתי בנושא המרכזי של יום העצמאות והוא חגיגת הולדת המדינה. לפיכך הכנתי פעילות נוספת המשלימה או מקדימה את הפעילויות הקודמות. תחילה נעסוק בשאלה איך ילדים בישראל ובעולם חוגגים יום הולדת? מכיוון שבכיתה המתוקה שלי יש ילדים יפים מלאומים שונים, יהיה מעניין לשמוע כיצד חוגגים יום הולדת במדינות שמהן באו, מה משותף ומה שונה בין חגיגות ההולדת? האם יש שירים מיוחדים או משחקים מיוחדים (כדוגמה: שבירת הפיניאטה במדינות דרום אמריקאיות). אחר כך נדון בשאלה אם חשוב לחגוג יום הולדת? למה? מה חשיבות ציון היום הזה? האם חשוב לחגוג יום הולדת למדינה? לאחר שלב הדיון נקרא את הסיפור המתוק של רינת שליין "המדינה מתגנדרת" ולהשלמת חלק זה של הוראת נושא העצמאות יצבעו הילדים את דף הצביעה "ישרא