דילוג לתוכן הראשי

מערך שיעור לגיל הרך ליום הזכרון סביב הסיפור הארנב הקשיב

 היי לכולם,

לפני כמה שבועות ראיתי אחד מתלמידי השכבה ממרר בבכי. שאלתי אותו מה קרה והוא אמר שX מהכיתה שלו אמר לו שבסוף כולם מתים. הוא שאל "גם אני אמות? אני לא רוצה למות." זה הגיל שבו הם מתחילים להבין את נושא המוות גם אם לא לגמרי את הסופיות שבו.  מהסיבה הזו אני מתנגדת מאוד להסביר לילדים את המושגים המלווים את היום הזה: מלחמה, שכול וחללים.

אני חושבת שיש דרכים אחרות. אפשר להעזר בסיפורי ילדים שנוגעים באובדן ובשכול מבלי לומר זאת מפורשות. אחד הסיפורים האלה הוא "הארנב הקשיב". הסיפור נכתב על ידי דורי קורנפלד שביקשה להציע נחמה לזוג חברים שלה שאיבדו את בנם. הם לא רצו עצות. הם רצו רק שיקשיבו לכאב שלהם וכך נולד הסיפור.

אינני יכולה להעלות את הסיפור לכאן מטעמים ברורים של זכויות יוצרים אך אני מעלה את השאלות שחיברתי לסיפור ואת מהלכו, אם תרצו.

שקופית 1 - שאלות מקדימות לסיפור



רגע השיא של הסיפור מלווה בשאלה - איך מתמודדים עם חורבן? אובדן של משהו יקר?


בסיום הקראת הסיפור אני מתעכבת על אוצר המילים גם כדי להעשיר את השפה וגם כדי להיות בטוחה שמגוון הרגשות המוזכר בסיפור ברור להם

דיון במליאה:


התשובה לשאלה למה דווקא הארנב הצליח לעזור היא משום שהארנב הוא בעל חיים שקט ורגוע מטבעו. השקט של הארנב, העדינות שלו, היא מה שטיילור צריך כדי להתמודד עם הכאב ולעבור את המשבר שלו - מישהו שישמע אותו. 





בסוף הפעילות הזו ולפני הצפירה אני מראה את הסרטון "כשמכירים את הצלילים פחות נבהלים" ולסיום חלק הזכרון אני מראה את התכנית "יום הזכרון בערוץ הופ".

חשוב להקפיד לסיים יום כזה גם בתחושה של תקווה, של יכולת להרים את עצמנו ואת היום הזו נסיים עם הסיפור "יום העצמאות של יעל" ובסופו נכין קישוטים אישיים ליום העצמאות. 

אני מקווה שמערך השיעור יהיה לכם לעזר ושנציין בעיקר ימים שמחים.










תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה ...

ספרון חנוכה שלי

היי חברים, חג האורים קרב ומגיע ואני מתכוננת לקראתו. הכנתי ספרון מתקפל המתאים לכיתות א'-ב' "ספר האורים שלי". מצידו האחד של הספרון המתקפל מסופר סיפור החנוכה ומצידו השני סמלים ומידע על החנוכה. פעילות הספרון תבוא לאחר הכרת סיפור החג באמצעות הסיפור "נס חג החנוכה". בכיתה שלי תלמידים שמוצאם מאפריקה וכדי להעצים את תחושת השייכות והשיתוף  אכיר לקטנטנים שלי חג נוסף שתפקידו להעצים את המורשת האפריקנית -  הקוונזה . היכרות עם הקוואנזה מאפשרת לתרגל מיומנות השוואה המתייחסת לאופי החג (היסטורי לעומת חברתי), ימי החג, תכניו ומקורו. (הקישורים כאן מובאים עבורכם ולא עבור התלמידים). אם תרצו... להורדת הקובץ הקליקו כאן