דילוג לתוכן הראשי

מערך שיעור לגיל הרך ליום הזכרון סביב הסיפור הארנב הקשיב

 היי לכולם,

לפני כמה שבועות ראיתי אחד מתלמידי השכבה ממרר בבכי. שאלתי אותו מה קרה והוא אמר שX מהכיתה שלו אמר לו שבסוף כולם מתים. הוא שאל "גם אני אמות? אני לא רוצה למות." זה הגיל שבו הם מתחילים להבין את נושא המוות גם אם לא לגמרי את הסופיות שבו.  מהסיבה הזו אני מתנגדת מאוד להסביר לילדים את המושגים המלווים את היום הזה: מלחמה, שכול וחללים.

אני חושבת שיש דרכים אחרות. אפשר להעזר בסיפורי ילדים שנוגעים באובדן ובשכול מבלי לומר זאת מפורשות. אחד הסיפורים האלה הוא "הארנב הקשיב". הסיפור נכתב על ידי דורי קורנפלד שביקשה להציע נחמה לזוג חברים שלה שאיבדו את בנם. הם לא רצו עצות. הם רצו רק שיקשיבו לכאב שלהם וכך נולד הסיפור.

אינני יכולה להעלות את הסיפור לכאן מטעמים ברורים של זכויות יוצרים אך אני מעלה את השאלות שחיברתי לסיפור ואת מהלכו, אם תרצו.

שקופית 1 - שאלות מקדימות לסיפור



רגע השיא של הסיפור מלווה בשאלה - איך מתמודדים עם חורבן? אובדן של משהו יקר?


בסיום הקראת הסיפור אני מתעכבת על אוצר המילים גם כדי להעשיר את השפה וגם כדי להיות בטוחה שמגוון הרגשות המוזכר בסיפור ברור להם

דיון במליאה:


התשובה לשאלה למה דווקא הארנב הצליח לעזור היא משום שהארנב הוא בעל חיים שקט ורגוע מטבעו. השקט של הארנב, העדינות שלו, היא מה שטיילור צריך כדי להתמודד עם הכאב ולעבור את המשבר שלו - מישהו שישמע אותו. 





בסוף הפעילות הזו ולפני הצפירה אני מראה את הסרטון "כשמכירים את הצלילים פחות נבהלים" ולסיום חלק הזכרון אני מראה את התכנית "יום הזכרון בערוץ הופ".

חשוב להקפיד לסיים יום כזה גם בתחושה של תקווה, של יכולת להרים את עצמנו ואת היום הזו נסיים עם הסיפור "יום העצמאות של יעל" ובסופו נכין קישוטים אישיים ליום העצמאות. 

אני מקווה שמערך השיעור יהיה לכם לעזר ושנציין בעיקר ימים שמחים.










תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טביעת האצבע של אייל - פעילות לתחילת שנה

היי לכולם, אני רוצה להציע פעילות לפתיחת שנה בעקבות הספר "טביעת האצבע של אייל" שכתב נועם חורב. הספר כתוב נפלא והמסר שהוא מעביר פשוט וחשוב מאוד - לא חייבים להיות טובים בהכל. אפשר להיות טוב בדבר אחד או שניים ולהמשיך ללמוד, לתרגל ולהתפתח בתחומים אחרים. הספר מעצים את הכוחות שיש בילד ומתאים מאוד, לדעתי, לתחילת כיתה ב ואולי אף א' עם התחלת כתיבת האותיות והתנועות. הכנתי פעילות נלווית לספר - כף יד ואזור ציור או כתיבה. גם את האצבע שעליה יטביעו אות חותמם השארתי לבחירתם כי זו טביעת האצבע המוכשרת שלהם (: עדאל - אני פחות טוב בגינה ויותר טוב בספורט עילאי - אני גרוע בלאכול אני טוב בלהכין אדם עדיין לא כותב אבל יודע בדיוק מה החוזקות שלו להורדת מצגת הפתיחה, חידון בנושא טביעת רגל וטביעת אצבע, הקליקו כאן להורדת קובץ הפעילות  הקליקו כאן

ממריאים לשנה החדשה - עיצוב כיתה

מה הדבר הראשון שאתם רואים כשאתם נכנסים לכיתה? האם את התלמידים? השולחנות הנקיים או שאולי הדבר הראשון שבו אתם מבחינים הוא לוחות הקיר המעוצבים.  התבוננות בלוחות הקיר משקפות לעיתים קרובות את המתרחש בכיתה. הקירות "מדברים" ומספרים במה מתמקדים המורים בתכנית הלימודים ומה עושים התלמידים בכיתה.  עבורי, לוחות הקיר משמעותיים כל עוד אינם קירות קבועים ומוזיאליים אלא מלאי תנועה ושותפות של התלמידים. וכדי להשיג זאת יש לשתף את התלמידים. על מה כדאי לשים את הדגש ביצירת לוחות קיר: # הקפידו להוסיף תמונה עם כיתוב קצר או תובנה הקשורה לנושא. # אפשר להוסיף תמונה או שתיים מתהליך הלמידה עצמו ואז הלוח אינו רק פלקט כי אם מאזכר של תהליך הלמידה ויוצר תחושת שייכות.  # כתבו כותרות מעניינות ומסקרנות # כתבו שאלה מעוררת מחשבה הקשורה לחומר הנלמד ואפשרו לתלמידים להשיב על השאלה, להוסיף הערות ותובנות משלהם על תהליך הלמידה. # המנעו מלכלול יותר מידי טקסט. אם בכל זאת אתם נסחפים בכמות המידע עצרו ושאלו את עצמכם במה אתם רוצים למקד את הלוח?  # ודאו שהתלמידים מכירים את המושגים המופיעים בלוח והורידו את הלוחות לגובה ...

פעילות ליום העצמאות על פי הספר המדינה מתגנדרת

  אני אוהבת מאוד ללמד את נושא יום העצמאות ותמיד מכינה מגוון רחב של פעילויות לפני שאני בוחרת באחת מהן. אם ביקרתם כאן קודם מן הסתם ראיתם את המצגת כיצד קיבלה מדינת ישראל את שמה  ואת פעילות דגל הברכות לישראל " אוהבים את ישראל " או שאולי ראיתם גם את דף הצביעה בנושא הסמלים הלא רשמיים של ישראל . ועדיין אני מרגישה שלא עסקתי בנושא המרכזי של יום העצמאות והוא חגיגת הולדת המדינה. לפיכך הכנתי פעילות נוספת המשלימה או מקדימה את הפעילויות הקודמות. תחילה נעסוק בשאלה איך ילדים בישראל ובעולם חוגגים יום הולדת? מכיוון שבכיתה המתוקה שלי יש ילדים יפים מלאומים שונים, יהיה מעניין לשמוע כיצד חוגגים יום הולדת במדינות שמהן באו, מה משותף ומה שונה בין חגיגות ההולדת? האם יש שירים מיוחדים או משחקים מיוחדים (כדוגמה: שבירת הפיניאטה במדינות דרום אמריקאיות). אחר כך נדון בשאלה אם חשוב לחגוג יום הולדת? למה? מה חשיבות ציון היום הזה? האם חשוב לחגוג יום הולדת למדינה? לאחר שלב הדיון נקרא את הסיפור המתוק של רינת שליין "המדינה מתגנדרת" ולהשלמת חלק זה של הוראת נושא העצמאות יצבעו הילדים את דף הצביעה "ישרא...